DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Huiderstad

Huiderstad

Huiderstad 2000

Voorgeschiedenis

Modelbaan Huiderstad is door Ernst Huider eind jaren '90 gebouwd op zijn zolder thuis. Een stationsemplacement van 8 meter lengte was zijn uitdaging, al was er daardoor weinig ruimte over voor landschappelijke delen. Ook moest de baan laag bij de grond gebouwd worden om vanwege het schuine dak toch zoveel mogelijk lengte te kunnen benutten. Gewoon een hobbyproject van een echte treinliefhebber, maar wel met de achterliggende gedachte om de baan ooit te kunnen verhuizen naar een plek die groter zou zijn, en waar de baan door uitbreidingen veel meer tot z'n recht zou kunnen komen. Slechts enkele jaren later startte Ernst zijn eigen treinenwinkel aan het Stationsplein, maar plaats voor de treinbaan was daar niet over. Alle ruimte was nodig voor de winkel. Weer jaren later was de winkel daar meerdere keren uitgebreid, en al snel ontstond toen het idee om de baan daar ophijsbaar te maken. Geen ruimteverlies voor de winkel en toch een mooie kans om de baan te kunnen verlengen!

HuiderstadHet ontwerpen van de hijsconstructie was wel even puzzelen. De baan zou tot een lengte van 20 meter kunnen worden uitgebouwd, maar met deze lengte en dit gewicht was op aarde niet eerder een ophijsbare modelbaan geconstrueerd. Vooral het gelijkmatig hijsen en zakken van alles tegelijk was de moeilijkheid. Na wat tekenen en rekenen durfde Ernst het wel aan, en hij begon met boren en zagen voor het maken van het hijssysteem. Vervolgens verhuisde de treinbaan in vier grote delen van zolder naar de winkel. Na wat kleine aanpassingen functioneerde alles uitstekend en de uitbreiding naar 20 meter lengte, compleet met haven en tramnetwerk, volgde het jaar erop al (2015).

Het was een mooie ontwikkeling en de afbouw van sporen en gebouwen vorderde gestaag. Ook het programmeren van de treinbesturingssoftware was een nieuwe, maar interessante uitdaging. Al snel reden er 20 treinen en trams volledig computergestuurd. Op de momenten dat het publiek kon komen kijken, was ook altijd veel belangstelling. Des te meer een reden om verdere uitbreidingen van de baan te plannen. In de winkel aan het Stationsplein kon dat zeker. Er zouden dan extra hijssystemen moeten komen, om de uitbreidingen afzonderlijk te kunnen hijsen. Het zou ook best wat werk gaan kosten om alles omlaag te takelen voor een avondje rijden of bouwen. Praktischer zou een vaste opstelling zijn, in een grotere ruimte.. Toevallig hadden Ernst en zijn vrouw Evelien in juli 2017 het oog laten vallen op een interessant pand, ook in Heerhugowaard, waar de winkel vanwege de toegenomen drukte naartoe zou kunnen verhuizen om te kunnen doorgroeien. Vooral vanwege de toegenomen postorder-activiteiten was veel meer opslag- en distributieruimte nodig. Dit pand zou vanwege de grote bovenverdieping ook een mooie plaats bieden voor de treinbaan van Ernst, waar de baan een vaste opstelling zou kunnen krijgen en goed toegankelijk voor publiek. En zo geschiedde het.

Huidige situatie en ontwikkelingen

Huiderstad is in oktober 2017 succesvol verhuisd naar de grote bovenverdieping van het nieuwe winkelpand. De baan is hiervoor in vier stukken van elk 5 meter gesplitst. Diverse sporen en constructiedelen moesten worden doorgezaagd en bedrading deels losgekoppeld. Ook het plafond aan de onderzijde van de baan is weggenomen, omdat de baan voortaan een niet-ophijsbare constructie zal zijn.

demontage HuiderstadDe wederopbouw en aanpassing zal enkele maanden tijd kosten, dus zal Huiderstad pas in het voorjaar van 2018 weer in volle glorie voor het publiek te bezichtigen zijn. Omdat Huiderstad nu veel meer ruimte heeft, wordt de stad flink uitgebreid en zal het treinverkeer gaan toenemen. Het station heeft dan meer perroncapaciteit nodig, uitbreiding van de werkplaatsen is nodig en een groot rangeerterrein is wenselijk. De baan had een tafellengte van 20 meter, maar gaat in 2018 al verlengd worden naar 35 meter. Verlenging komt onder andere op plaatsen waar de baan gesplitst is vanwege de verhuizing en omvat het volgende:

- Nieuwbouw extra tussenstuk van 2,5 meter lengte in het midden van het centraal station. Hierdoor krijgen de hoofdsporen in het station een realistische lengte van zo'n 700 meter op schaal (was 450 meter). Ook de perrons worden verplaatst en verlengd. Zo wordt spoor 2 een perronspoor, spoor 3 wordt gesplitst in twee zijsporen, en spoor 4 wordt een doorgaand perronspoor. Spoor 5 wordt een goederenspoor. Ook het stationsgebouw verplaatst naar dit tussenstuk, zodat hier ruimte ontstaat voor meerdere postsporen en een extra kop-perronspoor. Aanpassing van bestaande wisselstraten en sporen blijft hierdoor minimaal. Dat scheelt tijd en kosten, maar bovenal is het leuk dat dit belangrijkste en oudste baandeel grotendeels intact kan blijven volgens het oorspronkelijke ontwerp.

- Uitbreiding van het locdepot en de havenwijk, door een nieuw tussenstuk van 1 meter. De ronde locloods krijgt een grote aanbouw aan de achterzijde, waar extra onderhoudssporen en werkplaatsen komen. In de havenwijk bij de tramremise, komen extra straten en woningen. 

Huiderstad in nieuwe winkel

 - Aanbouw nieuw deel van 14 meter lengte (rechter zijde station) voor een werkplaats en opstelterrein voor reizigersmaterieel, alsmede een groot rangeerterrein met rangeerheuvel en talloze verdeelsporen. De naastgelegen te bouwen stadsdelen worden gevuld met binnenstedelijke bebouwing, parken en het nieuwe klooster van Faller. Ook komt in dit deel een halteplaats voor stoptreinen, ter hoogte van de "Altstadt". Uiteraard zal het tramnetwerk naar deze nieuwe stadsdelen doorgetrokken worden.

Huiderstad krijgt door deze uitbreidingen een aaneengesloten lengte van 35 meter, wat qua grootte en natuurgetrouwheid zeer uniek zal zijn in binnen- en buitenland. De gehele baan wordt ook aan beide lange zijden met enkele decimeters verbreed, om meer dieptewerking te creeeren.

Huiderstad

Het thema van de modelbaan is: "Regio Aken in 1965". Hierdoor is zowel stoom- als dieseltractie in gebruik. Ook rijden tussen de vele Duitse treinen diverse grensoverschrijdende treinen uit Nederland en Belgie voorbij. Alles is computergestuurd en tientallen treinen en trams rijden met met realistische bedrijfsgeluiden.  

In de komende jaren staan meerdere grote uitbreidingen gepland, waaronder Duitse berggebieden, Nederlands Limburg en Noord-Holland. Als u deze pagina in de gaten houdt, blijft u voortaan goed op de hoogte van de ontwikkelingen.

Aan het ontwerp van de aanpassingen en uitbreidingen wordt al maandenlang hard gewerkt. Zo is de programmering van de nieuwe situatie in de besturingssoftware al grotendeels gereed. Hierin kunt u de wijzigingen en uitbreidingen van het sporenplan al zien.

Huiderstad

Bekijk een film van de laatste demonstratie ophijsbare baan (05-08-2017): Laatste demo Huiderstad ophijsbaar

Bekijk een cabinerit per trein door Huiderstad (situatie van 2016): Huiderstad cabinerit per stoomtrein

Of reis per tram door Huiderstad (situatie van 2016): Huiderstad cabinerit per tram