DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Huiderstad ontwikkelingen in 2018

Kijk voor de eerstvolgende demonstratie van Huiderstad op onze Agenda-pagina

Op deze pagina beschreef Ernst Huider de vorderingen van zijn grote modelbaan Huiderstad in 2018. Deze bouwt hij op de bovenverdieping van onze winkel, welke regelmatig voor publiek in actie te bewonderen is. De toegang is altijd gratis. Zie ook onze maandelijkse Nieuwsbrief.

Over de verdere voorgeschiedenis leest u hier: Huiderstad en de ontwikkelingen van 2019 vint u hier: Ontwikkelingen 2019Volg dit unieke project!


December 2018Huiderstad

In december was onze winkel wegens drukte ook elke maandag open, wat meestal mijn knutseldag is. Er zat dus niets anders op dan deze maand slechts enkele (lange) avonden aan Huiderstad te bouwen. Toch lukte het om de vernieuwde sporen 4 tot en met 12 te voorzien van ballast en fijn grind. De foto toont de situatie van eind december, waar de sporen 6 tot en met 12 al gereed zijn. Ook heb ik kort daarvoor de lichtgrijze imitatie-kabelgoot gelijmd tussen spoor 5 en 6. Deze sluit aan beide uiteinden aan op de goot die er al lag, voordat de 2,5 meter verlenging van het stationsemplacement plaatsvond. Het resterende gedeelte van spoor 4 en 5 heb ik ten tijde van de foto net ingestrooid met losse ballast (Busch-7517). Na deze met kwast en vingers goed verdeeld te hebben, heb ik tussen deze sporen fijn gind gestrooid voor de looppaden (Busch-7523), net als tussen de andere sporen. Tenslotte heb ik deze ballast en grind vastgelijmd, door eroverheen voorzichtig een mengsel van met water verdunde lijm (Uhu-48585) en een beetje afwasmiddel te druppelen (water-lijmverhouding = 1:1).  Door het drupje afwasmiddel wordt de lijm extra dun. Het aanbrengen van de lijm moet vooral bij wissels en seinen heel nauwkeurig gedaan worden, omdat de bewegende delen anders onherstelbaar vast kunnen komen te zitten. Gebruik daarom voor het lijm aanbrengen een pipet (Revell-38370). Het verdeelde grind heb ik direct voor het inlijmen extra bevochtigd met een mengsel van water en een drup afwasmiddel, met behulp van een sproeifles (Noch-61140). Kort na het inlijmen heb ik de looppaden nog even bestrooid met een extra laagje grind, en dit voorzichtig aangedrukt voor een egaal eindresultaat.

Het jaar 2018 is zojuist voorbij, waarin het gelukt is om mijn modelbaan Huiderstad na de winkelverhuizing van eind 2017 op meerdere fronten te reconstrueren, uit te breiden en maandelijks rijdend aan het publiek te demonstreren. Ik bouw alleen, omdat ik het heerlijk vind om deze veelzijdige hobby naar mijn eigen ideeen en fantasieen vorm te geven. Toch vind ik het erg fijn dat mensen het ook interessant vinden om de ontwikkelingen zo nu en dan te volgen. Het stimuleert mij extra om het tempo er lekker in te houden, al kost alles toch altijd iets meer tijd dan gepland. Maar uiteraard is dat niet erg, omdat het tenslotte maar een hobby is, en een hobby moet nooit klaar zijn. Evengoed heb ik voor komend jaar weer flink wat ontwikkelingen gepland staan, zoals verdere afwerking van van het Hauptbahnhof, stoomlocdepot en havengebied. Ook een groot rangeerterrein aan de andere kant van Huiderstad, waarmee ik al een begin gemaakt heb, zal in de loop van 2019 meer vorm krijgen. Het aanbouwen van een flink stuk richting het themadeel "Nederland" hoop ik ook in 2019 te realiseren, al is dat misschien iets te ambitieus voor een jaar dat maar 50 knutsel-maandagen heeft. Maar we zullen zien en u bent van harte welkom om de ontwikkelingen hier en op de maandelijkse open dagen te volgen.

Aanstaande zaterdag 12 januari tussen 10:00 en 12:00 is de eerstvolgende open dag van Huiderstad, dus deze week staat alleen nog het reinigen en rijdend testen van de geballaste sporen op het programma. Tot zaterdag! :)


November 2018Huiderstad

Zoals ik vorige maand al voorspelde, draaide deze maand alles om de de reconstructie van het eerste perron, met diverse uitlopers aan beide kanten van het stationsgebouw. Deze nieuwe perrondelen heb ik op dezelfde wijze geconstrueerd als het grote eilandperron (zie oktober), behalve het deel dat grenst aan het stationsgebouw. Dit is namelijk van kunststof en zit vast aan het stationsgebouw, en om dit stationsgebouw in de toekomst aan de woonkamertafel verder te kunnen pimpen, heb ik dit geheel uitneembaar gemaakt. De aangrenzende perrons heb ik van dezelfde hoogte gemaakt en geschilderd met dezelfde Faller-verf als de overige perrondelen. Het oogt daarom nu toch als een vast geheel.

Het meest rechter perron op bovenstaande foto is een paar millimeter hoger dan de andere perrons, omdat dit het post-perron is. Dat was in het echt meestal hoger dan normale perrons, om het laden en lossen te vergemakkelijken. Dit perron grenst aan het witte post-sorteergebouw en boven dit postperron komt later nog een dak. Het perron links ervan, waar de raibus zojuist aangekomen is, is aan beide zijden bedoeld voor stoptreinen. Langs het hoofdperron dat verder doorloopt naar achteren (spoor 1), kunnen voortaan sneltreinen met twaalf lange rijtuigen stoppen, zonder dat reizigers over grind hoeven te lopen. Dit lukte dankzij een bijzondere, maar realistische perronverlenging dat een spoor kruist. Langs perron 2 en 4 passen overigens ook probleemloos treinen met twaalf rijtuigen, wat voor een Hauptbahnhof vaak geen overbodige luxe is.

In december kan ik dan eindelijk beginnen met het ballasten van alle nieuwe en aangepaste sporen in dit station. Dan begint dit deel langzaam ergens op te lijken, en hiermee zullen alle 'sporen' van de oude situatie definitief uitgewist zijn..

Huiderstad


Oktober 2018

Huiderstad

De afgelopen weken heb ik een begin gemaakt met het vernieuwen van de perrons in Huiderstad Hauptbahnhof. Door verlenging van dit gehele emplacement met 2,5 meter (begin dit jaar) heb ik diverse sporen aangepast en zouden de perrons op een andere plaats gaan komen. Het grote eilandperron heb ik deze maand vrijwel geheel nieuw gebouwd, compleet met met perrontrappen, seinen en een waterkraan aan het uiteinde. Voorheen lag het eilandperron aan de sporen 3, 4a, 4b en 5 (zie eerdere foto's op de pagina Huiderstad). Nu ligt het nieuwe eilandperron aan de sporen 2, 3, 4, 4a en 41. Op de sneltrein-sporen 1, 2 en 4 kunnen nu treinen met tien lange rijtuigen probleemloos langs de perrons staan. Op de stoptrein-sporen 15, 3, 4a, 31, 32 en 41 passen treinen met vier of vijf rijtuigen langs de perrons. Dit in totaal 6,5 meter lange nieuwe eilandperron ligt deels in een boog, zodat standaard perrondelen hiervoor niet gebruikt konden worden. Ik heb daarom van dunne houten balkjes de perronkanten gemaakt, vastgelijmd en deze lichtgrijs geschilderd met de Faller-betonverf. De ruimte tussen de perronkanten heb ik opgevuld met een op maat gesneden plankje balsahout en het perron vervolgens glad afgesmeerd met een dun laagje Noch-gips. Dit witte gips heb ik tenslotte geschilderd met Faller-straatverf, om het effect van een geasfalteerd perron te krijgen. In Duitsland komen geasfalteerde perrons namelijk vaak voor. 

In november staat de verdere reconstructie van het gehele eerste perron op het programma (links op de foto), waar ik al een klein begin mee gemaakt heb. Deze ligt aan de sporen 15, 1, 31 en 32 en zal dezelfde constructie krijgen als het eilandperron, inclusief perrondak langs het gebouw. Verder in november zal ik beginnen met het ballasten van de vernieuwde sporen in dit station, zodat er daarna niet er meer op wijst, dat het emplacement voorheen 2,5 meter korter was.

De hierboven genoemde materialen vindt u in onze winkel en webshop (klik op de linkjes), behalve houten balkjes en plankjes. Die staan nog niet in de webshop maar vindt u wel in onze winkel.

Voor liefhebbers van seintechniek nog een leuk detail: Het nieuwe hoofdsein op het nieuwe eilandperron aan de kant van spoor 3 zal altijd "Stop" tonen. Dit wordt in Duitsland ook wel "Tote Vogel" genoemd. Deze heeft alleen de functie van het tijdig stoppen van binnenkomende treinen. Alleen een rangeersein is hier namelijk niet afdoende, omdat dit spoor relatief kort is en niet eindigt in een stootjuk. Vertrekkende treinen komen van spoor 3 direct op spoor 2 terecht, dat al een uitrijsein heeft. Daarom krijgen vertrekkende treinen van spoor 3 aleen het rangeersein "veilig", dat direct voor de "Tote Vogel" staat. Op spoor 2 toont dan ook het uitrijsein "Veilig", zodat de machinist daar zeker weet dat hij het station mag verlaten.

Huiderstad

 


September 2018

HuiderstadDe eerste demonstratie van Huiderstad op 29 september was een groot succes. Ongeveer driehonderd bezoekers bekeken mijn treinbaan, terwijl dertien treinen en één tram heerlijk automatisch rondreden zonder noemenswaardige storingen. Ook in de winkel beneden was het gezellig druk.Huiderstad In de weken voor de demo heb ik de treinen en het besturingsprogramma zo goed mogelijk getest en ingeregeld. Ook is het in de laatste week gelukt om de gehele onderbouw van de stad te vernieuwen. Deze stadsrand (de achterzijde van de baan) is nu 55 cm breed (was 40 cm) en 15 meter lang. Deze stadsrand zal ik de komende tijd nog verlengen tot 35 meter, waarvan nu al duidelijk zichtbaar is dat de haven het diepste en de "Altstadt" het hoogste punt van de stad is. Ik merk nu wel dat ik nog heel wat huizen kan gaan bouwen, omdat er aardig wat meer ruimte in de stad is ontstaan door deze uitbreidingen.


Augustus 2018

HuiderstadIn augustus heb ik de treintafel met 7,5 meter verlengd aan de rechter zijde (vanuit het publiek gezien). Dit is het gedeelte, waarop het opstelterrein voor rijtuigen en een bijbehorende werkplaats zullen komen. Ook vertakken hier de sporen naar het grote rangeerterrein. Op de foto ziet u een gedeelte van deze sporen al los liggen op de tafel. Om dit gehele rangeerterrein af te kunnen bouwen, moet ik eerst de resterende 5,5 meter tafel aanbouwen. Daarmee komt de gehele lengte van Huiderstadt op 35 meter, wat overeenkomt met drie kilometer naar schaalverhouding :) Maar dat komt pas later dit jaar aan de orde. De hoofdsporen op dit nieuwe gedeelte heb ik wel al op maat gemaakt en vastgelijmd op kurk. Om op 29 september over de gehele hoofdbaan te kunnen rijden, heb ik op het tijdelijke einde van deze tafel een dubbele keerlus gemaakt.Over enkele maanden verhuist deze keerlus vervolgens naar het uiteinde van de volgende tafelverlenging. Begin september zal ik het aansluiten van digitale melders en wisselaandrijvingen van de belangrijkste wissels aangesloten hebben, zodat de testritten op dit nieuwe gedeelte van start kunnen gaan. Het zal dan voor het eerst sinds een jaar zijn, dat de treinen weer door kunnen rijden aan beide uiteinden van Huiderstadt. Dan wordt het echt weer leuk! Het wordt nog even doorknutselen om alles op tijd rijvaardig en computergestuurd in orde te hebben, maar ik hou wel van uitdagingen. U mag erop rekenen dat op 29 september aardig wat treinen netjes zullen rijden. Met de afwerking van sporen, perrons en landschappen ga ik dan in oktober weer lekker verder. Deze maand heb ik ook heldere plafondverlichting boven de baan geplaatst, zodat alles voor publiek én voor mijzelf goed te zien is. Ik knutsel namelijk nog weleens door tot in de late uurtjes, wanneer de zon allang in Peking schijnt. Graag tot ziens op 29 september! Let erop dat de baan die dag alleen tussen 10:00 en 12:00 te bezichtigen is. De volgende demonstratie zal op 10 november zijn.


Juli 2018

HuiderstadDeze maand heb ik een groot deel van het nieuwe, 15-sporige schaduwstation met keerlus, in bedrijf gesteld. Nu zijn acht sporen gereed met elk een opstelcapaciteit van zes meter treinlengte. Ook kunnen op elk spoor, achter elkaar, twee treinen van drie meter lengte opgesteld worden. Voorlopig genoeg om het treinverkeer rond Huiderstad goed te kunnen verwerken. De sporen zijn aangesloten op digitale terugmelders, zodat het besturingsprogramma iTrain de treinen goed kan volgen en aansturen. Diverse pendeltreinen rijden nu computergestuurd van het Hauptbahnhof langs de haven naar het schaduwstation en via de keerlus weer terug.

Eind deze maand ben ik verder gegaan met de blokindeling en her-bedrading van het vernieuwe Hauptbahnhof. De verlengde en verlegde stationssporen moeten allemaal aangesloten worden op melders, zodat ook hier het treinverkeer weer computergestuurd kan functioneren. Ik maak gebruik van meer boosters, melders, en blokken dan voorheen, zodat de besturing nauwkeuriger zal gaan werken. Het betekent een herziening van vrijwel alle bestaande aansluitingen en bedrading, dus dat houd me mooi van de straat tijdens deze hittegolf. Begin augustus moet deze klus geklaard zijn, zodat ik verder kan bouwen aan verlenging van de baan aan de stads-zijde (vanuit het publiek gezien de rechter zijde van de baan).

Op deze verlenging komt eerst een tijdelijke lus, die ik vervolgens steeds zal verplaatsen wanneer een stuk baanverlenging gereed is. De komende maanden verleng ik de baan en de stad aan deze zijde met 13 meter, maar eerst staat de eerste demonstratie van de baan in de planning: Op zaterdag 29 september, tussen 10:00 en 12:00 uur, is iedereen van harte welkom om Huiderstad voor het eerst in onze nieuwe winkel te komen bewonderen. Diverse treinen, compleet met rij-geluiden rijden volledig computergestuurd over de in aanbouw zijnde modelbaan. Volg de nieuwsberichten hierover als u dit nu of later niet wilt missen.


Juni 2018

HuiderstadDe verlenging en aanpassing van sporen in het Hauptbahnhof is begin deze maand voltooid. Omdat ik pas later dit jaar de ballast tussen de nieuwe sporen maak, is voorlopig goed zichtbaar welke sporen (ver)nieuw(d) zijn en welke niet. Ook vergeleken met de oudere foto's op de pagina Huiderstad is goed te zien welke sporen en perrons aangepast zijn. Zo zijn de meest rechtse sporen op de foto voor verlading van post en postpakketten. Hiertussen komt een overdekt postperron. De twee nieuwe sporen links hiervan, zijn voor stoptreinen met eveneens een nieuw perron ertussen. De twee doorgaande sporen links hiervan, zijn voor sneltreinen en doorgaande treinen op de hoofdbaan, die door verplaatsing van het eilandperron voortaan in beide richtingen zonder afbuigende wissels bereikt worden. Sneltreinen in beide richtingen kunnen daardoor met hogere snelheid Huiderstad Hbf in- en uit rijden, en tegelijkertijd de stoptreinen inhalen die van de naastgelegen stoptreinsporen gebruik maken. Het spoor links van het eilandperron is vooral voor treinen richting Nederland, dat ter hoogte van de haven naar links afbuigt. De goederensporen uiterst links op de foto zijn vooral bedoeld voor wagens van en naar de laad- en losplaats en voor onderhoudsmaterieel. In werkelijkheid heeft ook elk aangelegd spoor een of meerdere specifieke functies, en ik vind het daarom leuk om ook in model bij het spoorontwerp hiermee rekening te houden.

Huiderstad

De elektrische aansluiting van deze nieuwe en vele bestaande sporen van het Hauptbahnhof op melders, wat nodig is voor de computerbesturing, staat voor volgende maand op het programma. Nu bouw ik eerst een nieuw schaduwstation met keerlus achter de baan. Het eerdere schaduwstation had ik onder de haven gebouwd. Voor de voormalige ophijsbare baan was dat de enige goede optie, maar door deze vaste baan is een schaduwstation achter de haven efficienter, omdat deze van alle kanten goed bereikbaar is en er geen helling nodig is om dit te bereiken. Diverse lange treinen hadden namelijk met de bestaande helling van 2% veel moeite om het lager gelegen schaduwstation te verlaten. De hoofdsporen in Huiderstad Hauptbahnhof zijn nu gemiddeld 6 meter lang, zodat goederentreinen van deze lengte voortaan netjes over de gehele baan kunnen rijden.

Het nieuwe schaduwstation bestaat uit twee niveaus en de constructie heb ik grotendeels gebouwd uit overtollige magazijnstellingen van onze oude winkel. Op het bovenste niveau bouw ik nu 15 opstelsporen met elk een lengte van 4 tot 6 meter. Via een lus verlaten de treinen het schaduwstation, dat aansluit op de dubbelsporige hoofdbaan bij de haven. Op het onderste niveau komt het schaduwstation van Nederland, dat aan zal sluiten op de spoorlijn Maasburg-Den Helder. Maasburg wordt een fictief maar realistisch groot grensstation in Zuid-Limburg. Verder bouw ik de komende jaren in het Nederlandse deel onder meer de echte stations met alle sporen van Abcoude, Heerhugowaard, Obdam en Den Helder. Dit alles volgens de originele situatie van het jaar 1965.


Mei 2018

spoorwijzigingenTestrittenDeze maand staat in het teken van sporen en kurkbedding bouwen en vastlijmen in het Hauptbahnhof. De geplande spoor- en perronwijzigingen krijgen hierdoor nu echt vorm. Omdat ik uitsluitend flex-rails gebruik voor het meest realistische resultaat, moet elke rails op maat gemaakt worden. Deze nieuwe rails moet naadloos aansluiten op de bestaande spoordelen, waarbij geen onbedoelde knikjes of hobbels in sporen mogen ontstaan. Het resultaat moet eruit zien, alsof de baan nooit verhuisd en uit elkaar gehaald is, en alsof de sporen en perrons altijd al zo waren als dat ze nu worden. Een secuur klusje dus, waarvoor ik in de weekenden flink wat extra uurtjes doorbreng op mijn hobbyzolder boven de winkel, maar zeker niet met tegenzin! Ook heb ik intussen alle sporen tussen de haven en het Hauptbahnhof aangesloten op bezetmelders. De computergestuurde testritten op dit baandeel zijn daarom intussen in volle gang en verlopen voorspoedig. Zoals het er nu naar uitziet, zal ik in de loop van deze zomer de eerste demonstratie van de baan kunnen houden, waarbij weer zo'n 20 treinen en trams over de vernieuwde baan zullen rijden. Uiteraard is dan nog lang niet alles af (dat duurt nog vele jaren), maar dan kunnen de maandelijkse demonstraties in ieder geval weer hervat worden, en kan iedereen de verdere ontwikkeling komen bekijken.


April 2018

Nieuwe sporen

Huiderstadt Hauptbahnhof wordt in z'n geheel met 2,5 meter verlengd. De spoorwijzigingen die ik hiervoor de afgelopen weken ontworpen heb, beginnen hier nu tastbaar te worden door het profisorisch uitgelegd te hebben van de rails. De wisselstraten blijven vrijwel intact, maar door dit nieuwe tussenstuk ontstaat toch ruimte voor twee extra perronsporen, extra goederensporen en een aantal post-sporen. 

Stroomvoorziening

Door de extra perronsporen kunnen stoptreinen op een zijspoor worden ingehaald door sneltreinen. Met deze sporenindeling kan dat in beide richtingen zonder tegemoetkomende treinen te hinderen. De extra goederen- en post-sporen passen ook goed bij de groeiende stad. Dit deel wordt een interessante verbouwing al zeg ik het zelf.

De bedrading onder het gedeelte Huiderstadt Hafen heb ik nu volledig herzien. Door de verwijdering van het schaduwstation dat hieronder zat, moest toch al veel aangepast worden aan de bedrading. De plaatsing van de elektronische componenten heb ik overzichtelijker en beter bereikbaar gemonteerd, omdat er aan de achterzijde van de baan nu alle ruimte voor is. 

Ook heb ik de stroomvoorziening uitgebreid en verbeterd door de inbouw van extra boosters en trafo's. Bij storingen zal de impact voortaan veel kleiner zijn, omdat dan alleen de booster-sectie uitvalt, die in storing is. Andere trajecten blijven dan functioneren (is de bedoeling). Door de vorderingen heeft deze maand de eerste test-trein al computergestuurd gereden tussen de haven en het Hauptbahnhof. Bouwen is leuk, maar bouwen en rijden nog veel leuker!


Maart 2018

Herstel sporen

Nieuw tussenstuk

Deze maand heb ik de doorgezaagde sporen en baansegmenten in de haven hersteld. De baan was onder andere hier gescheiden vanwege de verhuizing. De opbouw van het nieuwe stuk tussen de locloods en tramremise begint nu ook vorm te krijgen. 

Op het hoge deel komen de drie sporen van de hoofdbaan en een uitbreiding van de loc-werkplaats. Op het lage deel van dit tussenstuk komt uitbreiding van de tramremise en komt een straat met arbeiderswoningen. Eind maart zijn de hoofdsporen op dit deel gereed gekomen, zodat de sporen tussen het Hauptbahnhof en station Hafen weer berijdbaar zijn.

Verder ben ik deze maand heel wat avonden bezig geweest met het programmeren van de spoor- en detectiewijzigingen in het besturingsprogramma iTrain. De aanpassingen van de bestaande baandelen zijn namelijk zo omvangrijk, dat ook vrijwel alle elektra moet worden aangepast. Dat betekent ook het wijzigen van vele instellingen in het besturingsprogramma.


Februari 2018

Aanpassing sporen

De nieuwe ruimte geeft ook de mogelijkheid om bestaande baandelen aan te passen, om nog realistischere landschaps- en spoorverhoudingen te krijgen. De baan is daarom voor de verhuizing gesplitst op plaatsen, waar nu meteen uitbreidingen tussenkomen. 

Tussenstuk

Zo krijgt het Hauptbahnhof in het midden een extra tussenstuk van 2,5 meter lengte en komt tussen de locloods en tramremise een tussenstuk van 1 meter. Deze maand heb ik van beide de stalen constructie gebouwd, zodat het samengevoegde geheel nu 22 meter lang is.

Verder heb ik deze maand een begin gemaakt met het bouwen van vaste, stalen poten onder de gehele modelbaan, ter vervanging van de schragen. Hierdoor wordt de draagconstructie extra solide, en ontstaat meteen de ondersteuning van de geplande benedenbaan, die onder de gehele lengte van Huiderstad gaat komen. Dit wordt een soort paradebaan met Nederlands landschap en uiteraard Nederlandse treinen.Dit tussenstuk in het station geeft de mogelijkheid om sporen een schaalgetrouwe lengte te geven. Door het wijzigen van enkele bestaande sporen en perrons ontstaat bovendien de gelegenheid om hier op een realistische wijze meer treinverkeer aan te kunnen. Het netjes afbreken van de bewuste sporen en perrons is goed gelukt, al konden deze onderdelen wel meteen in de prullenbak. Soms is het even niet anders. De wijzigingen hadden wel als uitgangspunt, dat zo min mogelijk aan de bestaande wisselstraten hoeft te worden veranderd. En dat gaat helemaal lukken. 


Januari 2018

Huiderstad

Na de verhuizing van Huider Modelstad vanaf de oude winkel, heb ik de vier baansegmenten van elk vijf meter lengte in de juiste positie gezet op de bovenverdieping van onze nieuwe winkel. De afgelopen weken heb ik een ontwerp gemaakt van de uitbreidingen die deze modelbaan de komende jaren te wachten staat. Deze zaal van 700 vierkante meter leent zich namelijk uitstekend om iets unieks in te bouwen, met realistische verhoudingen naar de werkelijkheid.

Verwijdering schaduwstation

Gezien de geplande uitbreidingen gaat er eerst wat gewijzigd worden aan de huidige situatie. Het schaduwstation onder de haven heb ik verwijderd, omdat deze vrij lastig was om te bereiken. Dit was ideaal voor de oude baansituatie waar alles door de hijsconstructie compact moest zijn. In deze nieuwe opstelling is voldoende ruimte om het schaduwstation op een apart segment te bouwen, waar ik veel makkelijker bij kom, en waar het schaduwstation veel groter kan zijn.