De "Schorsch" - een unieke machine van de Deutsche Reichsbahn (DR).
Een bijzondere, ja zelfs unieke levensgeschiedenis kenmerkt de later “Schorsch“ genoemde stoomlocomotief 18 314 van de Deutsche Reichsbahn (DR) van de DDR. In 1919 in dienst genomen als Badische “Edelrenner“ uit serie “IV h“ werd hij door de DRG overgenomen als 18 314. Na het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de loc geruild tegen een S 3/6 en kwam hij in de sovjetzone, waar de latere VES-M Halle dringend een snelle 4-cilinder stoomloc voor proefritten nodig had. Om nog sneller te worden, werd hij en 1960 voorzien van een gereconstrueerde ketel, deelbekleding, nieuwe machinistencabine en tender en kreeg hij groene lak. Het puntje op de “i” was in 1967 de ombouw naar oliestook. Eind 1971 werd hij uitgerangeerd en in 1984 naar de BRD verkocht. Vanaf 1986 is hij in permanente bruikleen van de HEF een van de topstukken van het Auto- und Technikmuseum in Sinsheim.
Voorbeeld: Sneltrein-stoomlocomotief 02 0314-1 met oliestook en olietender van de Deutsche Bundesbahn (DDR). Ombouwversie als testlocomotief van VES-M Halle (Saale). Uitvoering met gereconstrueerde ketel en deelbekleding, op basis van stoomlocomotief 18 314 (voormalige Badische IVh). Met Witte-windleiplaten en inductieve treinzekering aan één zijde. In gebruik rond 1970/71.
Artikelnummer | Marklin-39027 |
---|---|
Merk | Marklin |
Barcode | 4001883390277 |
Nieuwsgroep | Herfstnieuws 2021, Hoofdnieuws 2021 |
Schaal | H0 (1:87) |
Kant-en-klaar of bouwmodel | Kant-en-klaar |
Eigenschappen | Digitaal, Geluidsmodule, Rookgenerator |
Systeem | 3-rail AC (Marklin) |
Treintype | TEE-, IC- en sneltreinen |
Treinsamenstelling | Locomotieven |
Tijdperk | IV (1968 - 1990) |
Land | Duitsland |
Spoorwegmaatschappij | DR (DDR) |
Heeft u vragen over dit product? Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk deskundig geholpen door één van onze medewerkers.