DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Huiderstad ontwikkelingen in 2019

Op 11 mei tussen 10:00 en 12:00 is de eerstvolgende demonstratie van Huiderstad op de bovenverdieping van onze winkel. Gratis toegang!

Op deze pagina beschrijft Ernst Huider maandelijks de vorderingen van zijn grote modelbaan Huiderstad. Deze bouwt hij op de bovenverdieping van de winkel, welke maandelijks voor het publiek opengesteld wordt. De data waarop dit gebeurt, worden bekendgemaakt in onze nieuwsbrief en hierboven op deze pagina. Volg dit unieke project! Lees ook de voorgeschiedenis: Huiderstad en: Ontwikelingen 2018.


Maart 2019

Locdepot HuiderstadDe stortkuil van de ontslakkingsinstallatie begint vorm te krijgen. Op de plek waar de kuil zou komen heb ik een uitsparing gemaakt in de tafel en er een houten bak onder gemaakt. In deze bak heb ik muren gemaakt van kunststof muurplaatjes: Auhagen-52412. Deze muurplaten zijn makkelijk te snijden, dus ideaal voor allerlei eigen creaties. De schuine wanden, de draagbalken en steunpilaren heb ik gemaakt van kunststof profielen die te vinden zijn in onze maquetteafdeling. (Helaas is dit assortiment nog niet opgenomen in onze webshop). Na wat schilderwerk van deze spierwitte profielen begint het al ergens op te lijken. Komende maand nog wat afwerking, vervolgens stevig vervuilen en voorzien van echte as erin, om het helemaal af te maken. 

Nieuwe stoomloc BR65

Marklin heeft onlangs een totaal nieuw model uitgebracht van de Duitse stoomloc serie 65. In de Trix-versie is deze een grote aanwinst voor Huiderstad, waar de proefritten voor de pendeldienst met stoptreinrijtuigen geslaagd zijn. In de jaren '60 werden deze locs namelijk vaak ingezet voor trek-duw verkeer, waardoor ze ook voorzien waren van sluitlichten. Deze loc, standaard voorzien van geluids-, rook- en (sluit)lichtfuncties, kunt u nu dus in actie aanschouwen in Huiderstad!


Februari 2019

Huiderstadt BetriebswerkDeze maand ben ik begonnen met de afbouw van het stoomlocdepot. Omdat dit in de Duitse stad Huiderstadt gelegen is, noemen we het netjes "Bahnbetriebswerk". De 9-standige locloods met draaischijf en loodssporen heb ik al ruim tien jaar geleden aangelegd, maar de bouw van drie extra loodssporen, de overige sporen en verdere afwerking is er tot dusverre niet van gekomen. Allereerst heb ik begin februari de precieze ligging van de twee behandelingssporen afgetekend op de tafel, en de exacte plaatsing van de in die sporen te bouwen onderzoeks- en ontslakkingskuilen met waterkranen. Ook komt de grote kolenbunker en bezanding boven deze sporen, dus alle voorzieningen die nodig zijn om stoomlocs in hun dagelijkse behoeften te kunnen voorzien. De kolenbunker met hijskraan heb ik al eerder gebouwd en is Faller-120148. De onderzoeks- en ontslakkingskuilen zijn Auhagen-41612. Maar omdat een groot Betriebswerk voor ontslakking meestal een grote stortkuil had die door de portaalkraan geleegd kon worden, is het nodig om de kuilen van Auhagen wat aan te passen en er een stortkuil tussen te fabriceren. Een dergelijke installatie is van de bekende merken namelijk niet verkrijgbaar, dus voor mij een leuke uitdaging om dit aan de hand van oude foto's zelf te maken.

Na het uitfresen van de uitsparingen in de tafel voor de kuilen, kon het lijmen van de op maat gemaakte sporen en kuilen van start gaan. Omdat bij de Auhagen-kuilen de railstafen van Roco Line rails eenvoudig ingeschoven kunnen worden tussen de railklemmen, ontstaat er geen verschil in railtype met de rest van de baan. Ook in dit gebied gebruik ik uitsluitend flex-rail, om het spoorverloop van bogen en overgangen naar recht zo realistisch mogelijk te kunnen maken. 

In februari was ook op mijn knutseldagen veel extra werk aan de winkel door de komst van extra vitrines en voorraden. Dit ging gepaard met herinrichting van hele winkelafdelingen, waardoor ik met Huiderstadt helaas niet verder kwam dan de montage van deze twee behandelingssporen met kuilen. In maart ga ik dus gewoon weer lekker verder met dit gedeelte, en dan leest u de verdere ontwikkelingen en details weer in het volgende hoofdstuk.Huiderstadt Betriebswerk


Januari 2019

HuiderstadDeze maand heb ik de laatste sporen in het Hauptbahnhof voorzien van ballast en paden. Ook van de aangrenzende sporen heb ik de ballast deels aangepast, om een realistisch verloop te krijgen tussen oude en nieuwe stukken ballast. Hiermee zijn de laatste spreekwoordelijke sporen definitief uitgewist, die te maken hadden met de reconstructie en uitbreiding van de baan na de winkelverhuizing begin vorig jaar. De hoofdsporen heb ik van een wat breder ballastbed voorzien dan de rangeersporen, omdat hoofdsporen meer krachten moeten kunnen opvangen (in het echt). Bij rangeersporen moet spoorwegpersoneel ongehinderd over de tussenpaden kunnen lopen, zodat daar een fatsoenlijk looppad belangrijker is. Ook heb ik wat geexperimenteerd met verlijmen van loofvlokken, loofvlies en lang-gras tussen de sporen, om het geheel natuurgetrouwer te maken. Uiteraard is nog meer afwerking van sporen en decoratie nodig, maar de komende weken staat eerst de afbouw van het stoomlocdepot op het programma.

Huiderstad