DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Huiderstad ontwikkelingen in 2019

Op 10 augustus tussen 10:00 en 12:00 is de eerstvolgende demonstratie van Huiderstad op de bovenverdieping van onze winkel. Gratis toegang!

Op deze pagina beschrijft Ernst Huider maandelijks de vorderingen van zijn grote modelbaan Huiderstad. Deze bouwt hij op de bovenverdieping van de winkel, welke maandelijks voor het publiek opengesteld wordt. De data waarop dit gebeurt, worden bekendgemaakt in onze nieuwsbrief en hierboven op deze pagina. Volg dit unieke project! Lees ook de voorgeschiedenis: Huiderstad en: Ontwikelingen 2018.


Juli 2019

Huiderstad seinenNa onze bedrijfsverhuizing van 2017 heb ik diverse sporen van Huiderstad Hauptbahnhof gewijzigd en toegevoegd. Het aanpassen van de bijbehorende seinen, die op mijn computergestuurde baan toch puur voor de show staan, had daarom niet de hoogste prioriteit. Maar nu vond ik het wel tijd worden; Deze maand heb ik al een groot aantal seinen aangepast aan de huidige situatie, waarbij een aantal seinen is toegevoegd en een aantal is slechts verplaatst. Zo heb ik bijvoorbeeld de voorseinen van de hoofdsporen ter hoogte van de haven een paar meter verplaatst, zodat de afstand tot de bijbehorende uitrij-seinen in het Hauptbahnhof beter klopt. Door verlenging van de baan in dit tussenliggende gedeelte met 3,5 meter, kwamen ze officieel te ver van elkaar te staan. De verplaatste voorseinen, evenals nieuwe voorseinen aan de andere kant van het Hauptbahnhof, zijn nu goed geplaatst en correct werkend in samenhang met de betreffende uitrijseinen. De voorseinen gaan dus alleen veilig tonen, als een trein zonder te stoppen het station mag doorrijden, dus alleen als ook één van de betreffende uitrijseinen veilig toont. Daarbij is nog een onderscheidend seinbeeld voor "baanvaksnelheid" (Hp1, groen-groen) en "beperkte snelheid" (Hp2, groen-geel). Verschillende goederentreinen die Huiderstad voorbijrijden, hebben te maken met deze situaties. Voor mensen, die net als ik, erg geinteresseerd zijn in seintechniek, is dit echt kicken!  Alle seinen op mijn baan zijn van Viessmann. Deze zijn schitterend gedetailleerd en doen het altijd, tenzij je er met een verhuizing een klap tegenaan hebt gegeven... Soms valt het te herstellen en soms moet er toch maar een nieuwe in. De oudere seinen van Viessmann hadden nog allemaal gloeilampjes, maar de huidige hebben probleemloze LED-verlichting. Naast elkaar geeft dat vooral bij rangeerseinen een duidelijk kleurverschil, zoals nog te zien is op de foto. Dit komt ook doordat ik de lichten sterk gedimd heb met weerstanden, waardoor de heldere gloeilampjes bijna oranje licht geven. Het dimmen heb ik gedaan, omdat verlichting van het klassieke seinstelsel in het echt nauwelijks zichtbaar is bij daglicht. De huidige rangeerseinen van Viessmann geven realistisch wit licht, ook bij dimmen. Om het kleurverschil van mijn oude en nieuwe seinen op te heffen, heb ik de gloeilampjes vervangen door LED's. Hiervoor heb ik twee kleine stukjes draad gesoldeerd aan een mini-led, die precies passen in de gloeilamp-houder. Nu is er geen verschil meer in lichtkleur en lichtsterkte. Ik heb nog niet alle seinen omgebouwd, maar het schiet wel al lekker op. Hieronder een plaatje bij nacht.

Bekijk ook eens ons hele assortiment seinen in onze winkel of op onze website, en gebruik de handige zoekfilters: Seinen.

Huiderstad seinen bij schemer

DR4024

 

Servo van DR4024

In juli heb ik ook veel aan de onderzijde van de baan gewerkt. Flink wat oude wisselaandrijvingen zijn vervangen door servo's, waarbij ook de decoders en stroomvoorziening moest worden aangepast. Bovendien heb ik de nieuwe decoders op een paneel aan de achterkant gemonteerd, zodat ik er ook beter bij kan komen en het overzichtelijker is. De nieuwe servo-aandrijvingen met decoders zijn van Digikeijs. Deze sets zijn erg betrouwbaar, zeer voordelig en wij hebben ze altijd voorradig. U vindt ze ook in onze webshop: Digikeijs-DR4024. Met deze servo-aandrijvingen kun je de uitzwaai van de stel-arm zelf inregelen en een optionele module voor een hartstuk-polarisatie is ook aansluitbaar. Het programmeren is de eerste keer wel even puzzelen, maar oefening baart kunst. Omdat de servo's aan de onderzijde van de tafel gemonteerd worden, is dit alleen toepasbaar voor rails zonder vaste bedding. Denk erom, dat bij aanschaf van zo'n servo-set wel een stuk verenstaal van 0,5mm nodig is, dat de servo-arm verbindt met de stelbiels van het wissel. Dit hebben wij ook voorradig: Verenstaal. De servo's heb ik vastgezet met platgebogen, metalen buisklemmen van de Gamma. Met dubbelzijdig kleefband ertussen blijft de servo extra goed op z'n plek en is er minder geluidsdoorgave aan de tafel tijdens bediening van de servo. Op de belangrijkste wissels heb ik de modules voor hartstukpolarisatie ook aangesloten, zodat treinen die slechter contact maken, toch niet zullen haperen op deze wissels.

Al deze wijzigingen heb ik vervolgens aangepast in de programmering, waarna de tests moesten uitwijzen of alles daadwerkelijk goed functioneert. En zo zie je dat een maand erg kort is, omdat de eerstvolgende demonstratie alweer voor de deur staat. Komt u aanstaande zaterdag 10 augustus tussen 10:00 en 12:00 ook weer kijken?  



Juni 2019

Huiderstad juni 2019

Huiderstad nieuw schaduwstation juni 2019De ontwikkelingen in juni zijn flink: De constructie heb ik de afgelopen weken aan de rechterzijde met zes meter verlengd. Aan het uiteinde hiervan heb ik een tien meter lang schaduwstation met keerlus gebouwd, waar acht treinen automatisch kunnen worden opgesteld en gekeerd. De sporen hiervan zijn geschikt voor treinen tot vijf meter lengte, zodat nu over de gehele baan dergelijke lange treinen kunnen worden ingezet. Zo ziet u zaterdag onder andere een goederentrein van vijf meter en een sneltrein van vier meter lengte door Huiderstad rijden. Op de nu 35-meter lange hoofdbaan levert dit realistische verhoudingen op. Op dit nieuwe deel komt een groot rangeerstation, een opstelstation voor personentreinen en een stadsuitbreiding met woonwijken, parken en klooster. Hier ben ik nog wel een paar maanden mee zoet, maar de vier hoofdsporen met wissels op dit deel heb ik al vastgelijmd op kurkstroken, elektrisch aangesloten en getest met de bijgewerkte besturingssoftware. Deze sporen leiden door een boog met 1,2%-helling via een bergtunnel naar het schaduwstation, dat zaterdag volledig in gebruik zal zijn. Binnen enkele jaren zal dit schaduwstation echter weer plaatsmaken voor andere sporen en landschappen, omdat ik hier toekomstige uitbreidingen gepland heb.

Huiderstad juni 2019

De sporen in de nieuwe boog heb ik gemaakt van Roco Line-rails met betonnen dwarsliggers. Dit lijkt misschien te modern voor mijn thema van de jaren '60, maar toch klopt dit werkelijk; Al sinds de jaren '50 wordt dit bij spoorvernieuwingen in Duitsland steeds vaker toegepast. Omdat een boog in werkelijkheid vaker vernieuwd moet worden dan rechte stukken, zeker op baanvakken waar snel gereden mag worden zoals hier, levert dit een passende en afwisselende situatie op. In deze boog heb ik bovendien in een verkanting gemaakt, (een schuinte) wat in werkelijkheid nodig is om met hogere snelheden een dergelijk relatief scherpe boog veilig en comfortabel te kunnen berijden. Hiertoe heb ik onder de spoorbielsen aan één zijde een kunststof profiel van 1,5 mm gelijmd in de lengte van de spoorbaan. Omdat in deze boog ook een wisselstraat begint, heb ik hier de rechte wissels iets gebogen gemaakt. Dit verbuigen is mogelijk door eerst de kunststof verbindingen tussen de bielsen te verwijderen met een kleine slijptol. Zelfs de minst scherpe boogwissel zou al te scherp zijn voor mijn situatie, dus is dit de beste optie. De boog ligt aan de kop van de baan, en is daardoor goed te zien. Deze uithoek met de intussen werkende seinen levert leuke, nieuwe kijkpunten op. De komende tijd zal ik lekker doorknutselen aan de verdere vormgeving van dit nieuwe stuk. In ieder geval levert de nu flink verlengde spoorbaan interessante treinroutes op; Treinen kunnen elkaar hier inhalen en in het nieuwe schaduwstation kunnen treinen een tijdje wachten voor ze weer terugkomen. Eén rondje over de hoofdbaan is nu een rit van 120 echte meters. Op schaal dus ruim tien echte kilometers! :)

Om deze grote uitbreiding mogelijk te maken, moest ik eerst wat bouwwerken van de hier ooit gevestigde badkamer-showroom afbreken. In Juni hebben wij ook het klimaatsysteem in ons hele pand laten vernieuwen, dus door deze werkzaamheden in één maand te combineren, hebben we mooi meteen alle rommel en stof achter de rug. Boven de nieuwe baandelen heb ik bovendien de elektra aangepast en nieuwe led-panelen geplaatst. Goed licht boven de baan is wel zo prettig.

Komt u aanstaande zaterdag 13 juli tussen 10:00 en 12:00 ook weer kijken? De toegang is zoals altijd gratis.


Mei 2019

Huiderstadt BetriebswerkHet is leuk dat het Betriebswerk vorige maand aardig opschoot, maar nog leuker is het, als er ook locomotieven behandeld lijken te worden en via de functionele draaischijf naar de locloods of hoofdbaan rijden. Ondanks dat de afwerking van dit gebied nog niet helemaal klaar is, ben ik daarom nu eerst aan de slag gegaan met het maken van rail-onderbrekingen en het aansluiten van deze "blokken" op terugmelders. De terugmelders en de treinbesturingssoftware (iTrain) heb ik vervolgens ingesteld, waardoor de computer de treinen ook in dit gebied goed kan volgen en aansturen.

Ook de draaischijf moest worden aangesloten in de digitale wereld, en heel toevallig kwam Digikeijs onlangs met een universele draaischijfdecoder op de markt, die dit mogelijk maakt: Digikeijs-DR5052. In de meeste situaties blijkt dit eenvoudig werkend te maken, maar bezetmelding van de draaischijf in combinatie met de op mijn baan aanwezige Uhlenbrock-boosters blijkt niet te kunnen. Wellicht zal ik daarom later ook Digikeijs-boosters gaan gebruiken op mijn baan om dit op te lossen, maar voor nu heb ik een noodoplossing gevonden om de draaischijf hiermee toch redelijk te laten functioneren. De eerste week van juni heb ik tot in wat late uurtjes de boel doorgetest, en als het goed is rijden tijdens de komende demonstratie minstens twee stoomlocs automatisch over de behandelingssporen en via de draaischijf naar de loods en hoofdbaan :) Uiteraard rijden over de rest van de baan ook zo'n 15 andere treinen lekker automatisch, dus het wordt weer iets drukker in Huiderstadt Hauptbahnhof dan voorheen. Komt u zaterdag (8 juni) tussen 10:00 en 12:00 ook weer kijken? De toegang is zoals altijd gratis.


April 2019Betriebswerk Huiderstadt

Bouw kolenopslag

Deze maand ben ik - zoals beloofd - verder gegaan met de afwerking van het Betriebswerk. Allereerst heb ik het spoor voor de portaalkraan gemaakt. Omdat bij de bouwdoos van deze bekolingsinstallatie (Faller-120148) slechts een kort spoor inbegrepen is, heb ik een Roco Flex-rail over de lengte doormidden gesneden en deze rails aan weerszijden van het verzorgingsspoor vastgelijmd. De kraan kan nu verschoven worden over de gehele lengte van de te bouwen kolenopslag. Ook voor het leeghalen van de slakkenkuil en het vullen van de zandopslag was zo'n kraan in het echt bedoeld, die via dit kraanspoor ook bereikt kunnen worden. De kraan wordt overigens niet bedienbaar op mijn baan, omdat dit model hieroor niet geschikt is. Bovendien is het toch niet mogelijk om modeltreinen echt te bekolen, dus leidt dat evengoed nergens toe. De kraan met de hand af en toe in een andere positie neerzetten is daarom leuk genoeg vind ik.

Bouw kolenopslag

Vervolgens stond de bouw van de kolenopslag op het programma van deze maand. Eerst heb ik de geplande sporen aan weerszijden van de opslag gebouwd, rekening houdend met de beschikbare ruimte en de geplande andere bebouwing. Vaak was de kolenopslag niet meer dan een betonnen muur van een paar decimeters dik. In model is dit eenvoudig te bouwen met balsa-houten plankjes, omdat dit makkelijk buig- en snijbaar is. U vindt dit in de maquetteafdeling in onze winkel. Met de veelzijdige Faller betonverf (Faller-180507) wordt de beton-look altijd perfect en blijft de houtstructuur in de betonwand toch zichtbaar, wat bij oude betonconstructies zo hoort. Hierna heb ik de muur vervuild met diverse kleuren waterverf. In een stoomlocdepot was niets schoon, dus stevig viesmaken is hier echt noodzakelijk. Kijk hier voor de verf: Waterverf. Kies voor vervuiling alleen matte verf en breng dit vooral in verticale richting op aan het model voor een realistisch resultaat. Door vooral kleine beetjes verf met een bijna droge kwast op te brengen, dekt de verf niet hele oppervlakken, maar ontstaat het vervuilende effect. Oefening baart kunst! 

Bouw kolenopslag

Alvorens de kolenopslag vol te storten met een flinke lading kolen, heb ik de juiste plekken opgevuld met resthout. Dit bespaart niet zozeer de investering in zakjes kolen, want die kosten niet veel. Het brengt wel meteen de juiste, stevige ondergrond in de berg kolen, die niet overal even hoog moet zijn. Er zijn altijd plekken die logischerwijs het eerste leeg raken, dus leuk om dat hiermee uit te beelden. Aan de achterzijde van de opslag heb ik een opening gehouden, waardoor ook handmatig kolen gepakt kunnen worden voor handmatige bekoling van kleine locs of voor vuurkorven bijvoorbeeld.

Slechts vijf zakjes kolen (Busch-7073) waren tenslotte nodig om deze opslag goed te vullen. Voor de onzichtbare fixatie van de kolenlaag heb ik verdunde UHU-lijm gebruikt, op dezelfde manier waarop ik ook ballast tussen de sporen fixeer. Lees meer over deze lijmtechniek: Huiderstad ontwikkelingen (december 2018).Bouw kolenopslag

Bouw slakkenkuil

De volgende klus van deze maand was het afwerken van de slakkenkuil, waarvan ik in maart de ruwbouw gemaakt heb. Allereerst heb ik met modelleergips (Noch-60918) een fundering gemaakt, zoals gebruikelijk was bij dergelijke installaties. De voeten van de geplande waterkranen heb ik hierin meteen verwerkt.

Hierna dit gips en diverse delen van de kuilen met de eerder genoemde betonverf geschilderd. Om ook de bakstenen muren van de put levendig te maken, heb ik deze betonverf over deze muren gesmeerd en direct weer eraf geveegd. De verf bijft hierdoor mooi in de voegen zitten, wat sprekende voegen oplevert. Dus ook voor alle andere bakstenen muren raad ik deze methode aan, eventueel afgewisseld met de iets donkerdere Faller straatverf: Faller verf

Bouw slakkenkuil

Uiteraard is de mooie betonkleur voor dit bouwwerk veel te steriel, dus ook dit heb ik vervolgens flink smerig gemaakt met diverse kleuren waterverf. Eerst heb ik de spoorstaaf-zijkanten in dit gedeelte geschilderd met de eerder genoemde waterverf. Denk hierbij aan een mix van roestkleur en bruintinten. De algehele vervuiling vervolgens deppend en vegend aanbrengen met vooral zwart en beetje met bruintinten. Het aanbrengen gaat het beste met een lijmkwast (verkrijgbaar in onze winkel). 

Bouw slakkenkuilVoor de vulling van de slakkenkuil heb ik echte as gebruikt van een houtkachel. Dit vervolgens gefixeerd, net als ballast, met verdunde UHU-lijm. Ook heb ik decoratief hoopjes as gemaakt tussen de sporen, om de rommel en viezigheid in dit gebied realistisch vorm te geven. Tenslotte heb een mix van ballast en ander grind gestrooid tussen de sporen. De verdunde lijm vervolgens ook over het grind gedruppeld om dit te fixeren.

Ook de betonnen fundering en putten heb ik van een laag verdunde lijm voorzien, waardoor de nog natte verf zich hiermee kon mengen en er een lekker vieze vetlaag lijkt te ontstaan. Dat is absoluut noodzakelijk in dit gedeelte van het locdepot. Dit laatste geeft rond de waterkranen bovendien de indruk dat er gemorst water op de fundering ligt. Als de lijm nog niet droog is, lijkt het nog nergens op, maar binnen een uur droogt dat aardig op en wordt het wel wat :)

Bouw slakkenkuil

Op deze sporen van het depot bevindt zich ook de bezandingsinstallatie. Zand wordt bij echte locs voor de wielen gestrooid voor meer grip, dus moet ook regelmatig worden bijgevuld. Deze maand heb ik een Vollmer zand-toren gebouwd (Vollmer-45740), die beter tussen de behandel-sporen past dan de eerder geplande Faller-zandtoren. De sporen ter hoogte van de bezanding liggen namelijk wat dichter naast elkaar dan eerder gepland. Uiteraard is het bouwwerk uit de doos veel te schoon, dus voor plaatsing op mijn baan deze ook meteen maar even behandeld met verschillende kleuren verf. Onder de toren heb ik met wat fijnzand tussen de sporen de illusie gewekt van gemorst zand. De bij de Faller zandtoren behorende zandopslag (van bouwdoos 120146) heb ik wel gebruikt, omdat die qua grootte beter past dan die van de Volmer 45740. Het resultaat kunt u zaterdag 11 mei tussen 10:00 en 12:00 met eigen ogen bekijken of volg de ontwikkelingen in een volgende aflevering op deze pagina.

Bezandingsinstallatie


Maart 2019

Locdepot HuiderstadDe stortkuil van de ontslakkingsinstallatie begint vorm te krijgen. Op de plek waar de kuil zou komen heb ik een uitsparing gemaakt in de tafel en er een houten bak onder gemaakt. In deze bak heb ik muren gemaakt van kunststof muurplaatjes: Auhagen-52412. Deze muurplaten zijn makkelijk te snijden, dus ideaal voor allerlei eigen creaties. De schuine wanden, de draagbalken en steunpilaren heb ik gemaakt van kunststof profielen die te vinden zijn in onze maquetteafdeling. (Helaas is dit assortiment nog niet opgenomen in onze webshop). Na wat schilderwerk van deze spierwitte profielen begint het al ergens op te lijken. Komende maand nog wat afwerking, vervolgens stevig vervuilen en voorzien van echte as erin, om het helemaal af te maken. 

Nieuwe stoomloc BR65

Marklin heeft onlangs een totaal nieuw model uitgebracht van de Duitse stoomloc serie 65. In de Trix-versie is deze een grote aanwinst voor Huiderstad, waar de proefritten voor de pendeldienst met stoptreinrijtuigen geslaagd zijn. In de jaren '60 werden deze locs namelijk vaak ingezet voor trek-duw verkeer, waardoor ze ook voorzien waren van sluitlichten. Deze loc, standaard voorzien van geluids-, rook- en (sluit)lichtfuncties, kunt u nu dus in actie aanschouwen in Huiderstad!


Februari 2019

Huiderstadt BetriebswerkDeze maand ben ik begonnen met de afbouw van het stoomlocdepot. Omdat dit in de Duitse stad Huiderstadt gelegen is, noemen we het netjes "Bahnbetriebswerk". De 9-standige locloods met draaischijf en loodssporen heb ik al ruim tien jaar geleden aangelegd, maar de bouw van drie extra loodssporen, de overige sporen en verdere afwerking is er tot dusverre niet van gekomen. Allereerst heb ik begin februari de precieze ligging van de twee behandelingssporen afgetekend op de tafel, en de exacte plaatsing van de in die sporen te bouwen onderzoeks- en ontslakkingskuilen met waterkranen. Ook komt de grote kolenbunker en bezanding boven deze sporen, dus alle voorzieningen die nodig zijn om stoomlocs in hun dagelijkse behoeften te kunnen voorzien. De kolenbunker met hijskraan heb ik al eerder gebouwd en is Faller-120148. De onderzoeks- en ontslakkingskuilen zijn Auhagen-41612. Maar omdat een groot Betriebswerk voor ontslakking meestal een grote stortkuil had die door de portaalkraan geleegd kon worden, is het nodig om de kuilen van Auhagen wat aan te passen en er een stortkuil tussen te fabriceren. Een dergelijke installatie is van de bekende merken namelijk niet verkrijgbaar, dus voor mij een leuke uitdaging om dit aan de hand van oude foto's zelf te maken.

Na het uitfresen van de uitsparingen in de tafel voor de kuilen, kon het lijmen van de op maat gemaakte sporen en kuilen van start gaan. Omdat bij de Auhagen-kuilen de railstafen van Roco Line rails eenvoudig ingeschoven kunnen worden tussen de railklemmen, ontstaat er geen verschil in railtype met de rest van de baan. Ook in dit gebied gebruik ik uitsluitend flex-rail, om het spoorverloop van bogen en overgangen naar recht zo realistisch mogelijk te kunnen maken. 

In februari was ook op mijn knutseldagen veel extra werk aan de winkel door de komst van extra vitrines en voorraden. Dit ging gepaard met herinrichting van hele winkelafdelingen, waardoor ik met Huiderstadt helaas niet verder kwam dan de montage van deze twee behandelingssporen met kuilen. In maart ga ik dus gewoon weer lekker verder met dit gedeelte, en dan leest u de verdere ontwikkelingen en details weer in het volgende hoofdstuk.Huiderstadt Betriebswerk


Januari 2019

HuiderstadDeze maand heb ik de laatste sporen in het Hauptbahnhof voorzien van ballast en paden. Ook van de aangrenzende sporen heb ik de ballast deels aangepast, om een realistisch verloop te krijgen tussen oude en nieuwe stukken ballast. Hiermee zijn de laatste spreekwoordelijke sporen definitief uitgewist, die te maken hadden met de reconstructie en uitbreiding van de baan na de winkelverhuizing begin vorig jaar. De hoofdsporen heb ik van een wat breder ballastbed voorzien dan de rangeersporen, omdat hoofdsporen meer krachten moeten kunnen opvangen (in het echt). Bij rangeersporen moet spoorwegpersoneel ongehinderd over de tussenpaden kunnen lopen, zodat daar een fatsoenlijk looppad belangrijker is. Ook heb ik wat geexperimenteerd met verlijmen van loofvlokken, loofvlies en lang-gras tussen de sporen, om het geheel natuurgetrouwer te maken. Uiteraard is nog meer afwerking van sporen en decoratie nodig, maar de komende weken staat eerst de afbouw van het stoomlocdepot op het programma.

Huiderstad