DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Huiderstad ontwikkelingen in 2020 en 2021

Kijk voor de eerstvolgende demonstratie van Huiderstad op onze Agenda-pagina

Op deze pagina beschrijft Ernst Huider de vorderingen van zijn grote modelbaan Huiderstad. Deze bouwt hij op de bovenverdieping van onze winkel, welke regelmatig voor publiek in actie te bewonderen is. De toegang is altijd gratis. Zie ook onze maandelijkse Nieuwsbrief. De ontwikkelingen van het vorige jaar leest u hier: Ontwikkelingen 2019 en die van het volgende jaar hier: Ontwikkelingen 2022. De voorgeschiedenis vindt u hier: HuiderstadVolg dit unieke project!


Januari tot en met december 2021

Huiderstad Rangierbahnhof

Het eerste halfjaar van dit tweede coronajaar stond vooral in het teken van extra aandacht voor vrouw en kinderen en de aanhoudende drukte met de winkel. De afgelopen maanden ging het modeltreinvirus toch weer flink opspelen en heb ik de verdere aanleg van het grote rangeerterrein en de aangrenzende opstelplaats voor personentreinen weer opgepakt.

De acht hoofdsporen van het rangeerstation had ik eind 2020 al op maat gemaakt en vastgelijmd. De overige sporen waren toen nog in de ontwerpfase. Het ontwerp hiervan heb ik deze zomer verder uitgewerkt en definitief gemaakt. Alle sporen en indelingen moeten kloppen met de functionaliteiten en processen van een echt rangeerstation, dus heb ik mij de afgelopen tijd verder in deze materie verdiept. Zo ben ik begin 2020 met vrouw en kinderen "toevallig" op vakantie gegaan naar Koblenz, en daar het qua grootte enigszins met Huiderstadt rangeerstation vergelijkbare Rangeerstation "Lützel" grondig bestudeerd. Ik heb daar met eigen ogen en camera alles goed vastgelegd, waaronder het proces van "heuvelen", waarbij ontkoppelde wagens door zwaartekracht via wissels naar de juiste verdeelsporen rollen om zo efficient tot nieuwe treinen te kunnen worden samengesteld. Dit heuvelen gaat op een modelbaan niet goed lukken wegens hele andere gewichtsverhoudingen, maar toch wil ik deze sporen en rangeerprocessen zo realistisch mogelijk nabootsen.

Met de verdere aanleg van deze rangeersporen en bijbehorende elektronica ben ik de rest van het jaar zoet geweest. 

De zes sporen van de opstelplaats voor personentreinen, inclusief bijbehorende wissels, had ik ook al eind 2020 op maat gemaakt en vastgelijmd (zie rechts op onderstaande foto). In november van 2021 heb ik de wisselaandrijvingen, bezetmelders en spooraansluitingen gemonteerd en ingeregeld in de software. Deze opstelsporen zijn sindsdien volledig dienstvaardig en biedt plaats voor het opstellen van ongeveer dertig (lange) rijtuigen.

In december was de winkel zoals elk jaar ook maandags weer open, zodat er niet veel tijd meer over was voor verder knutselen. De bouw gaat begin 2022 weer vrolijk verder! :)

Huiderstad Rangierbahnhof


November & december 2020

Eind december 2020 heb ik de belangrijkste sporen van het grote rangeerstation (Huiderstadt Rangierbahnhof) op maat gemaakt en vastgelijmd. Het monteren van de overige sporen is niet gelukt vanwege de extreme drukte in winkel en webshop. In 2021 zal vast wel weer tijd beschikbaar komen voor verdere uitbouw. Graag tot de volgende keer! :) 

Huiderstad Rangierbahnhof 


September & oktober 2020

In de vorige aflevering voorspelde ik al de bouwstart van het grote rangeerstation met wagenwerkplaats (Rangierbahnhof "Rbf") en het depot met werkplaats voor reizigersmaterieel (Betriebsbahnhof "Bbf"). Daar ben ik de afgelopen weken daadwerkelijk mee gestart. Doordat ook oktober onze drukste maand ooit opleverde in de winkel, was er vrij weinig tijd beschikbaar om te bouwen. Het gaat daarom even niet zo snel allemaal, maar het begin is er; Alle losse sporen heb ik verwijderd en kurk gelijmd als ondergrond voor de definitief te bouwen sporen. Eind oktober waren de vier aankomst-/vertreksporen met bijbehorende wisselstraten op de kurk gelijmd en klaar om elektrisch te worden aangesloten. De bijbehorende twee seinhuizen (Walthers-532983 en Walthers-533071) heb ik thuis gebouwd en staan al op de juiste plek. De hoofd- en voorseinen (Viessmann-seinen voor thema Duits klassiek) staan ook al op de juiste plaats. De komende weken probeer ik verder te bouwen aan de sporen in dit gebied. 

Huiderstadt Rangierbahnhof (noordzijde)

Huiderstadt Rangierbahnhof (zuidzijde) 


Juli & augustus 2020

Huiderstad

In juli en augustus heb ik de ombouw van boosters en bezetmelders in de resterende delen van de baan afgerond. Eind juli kon daardoor voor het eerst sinds maanden alles weer automatisch rijden en verder ingeregeld worden. Dat verliep grotendeels voorspoedig, zodat de ombouw intussen als geslaagd en voor Huiderstad een goede keuze genoemd mag worden. Verdere uitbreiding is nu probleemloos mogelijk, dus eind augustus arriveerde de volgende lading hardware uit Duitsland voor de aanleg van nieuwe baandelen. Vanaf nu hebben wij deze componenten ook uit voorraad leverbaar voor iedereen. Het is in onze webshop te vinden via deze link: FichtelBahn Huider. Voor nadere info kunt u bij ons terecht of nalezen op de site van onze leverancier FichtelBahn

Huiderstadt Rangierbahnhof

De afgelopen weken heb ik ook de volgende bouwfase van Huiderstad verder uitgewerkt: Het grote rangeerstation met wagenwerkplaats (Rangierbahnhof "Rbf") en het depot met werkplaats voor reizigersmaterieel (Betriebsbahnhof "Bbf"). De lengte van alleen dit nieuwe emplacement wordt 13 meter, dus op schaal 1:87 ruim 1,1 kilometer. In het echt is een rangeerstation vaak nog veel langer, dus het was flink puzzelen om de verhoudingen en functionaliteiten toch te laten kloppen met de werkelijkheid. Heel Huiderstadt met Hafen, Hauptbahnhof en dit nieuwe deel is dan 35 meter lang.

Op de foto zijn de nog losse sporen in de juiste configuratie te zien. Rechts op de foto ziet u het toekomstige stadsdeel "Sud" met halte aan de al bestaande nevenlijn naar Lienberg. Links daarvan de bestaande vier doorgaande hoofdsporen van Huiderstadt richting "Eifel", waar op de foto net een goederentrein van 5 meter lengte passeert. De eerste vier sporen links hiervan zijn de aankomst/vertreksporen van het rangeerstation. Ze zijn dus van beide kanten bereikbaar vanaf de hoofdlijn en worden beveiligd met hoofd- en voorseinen. De goederentreinen op mijn baan hebben een maximale lengte van 5 meter, dus deze aankomst/vertreksporen worden dat ook.

De vier sporen links van de aankomst/vertreksporen zijn de sporen die naar de rangeerheuvel leiden. Gearriveerde treinen worden via de zogenoemde "uithaalsporen" (de rechter twee sporen op de voorgrond) naar de rangeerheuvel gerangeerd, waarna de wagens net als in het echt één voor één de heuvel afrollen, richting de verdeelsporen op de voorgrond. Op de verdeelsporen worden daardoor nieuwe treinen samengesteld, die na het gereedkomen langs de heuvel rechtstreeks richting de vertreksporen worden gerangeerd. 

Links op dit rangeerterrein komt de wagenwerkplaats en komen opstelplaatsen voor goederenwagens. Op de achtergrond van dit rangeerterrein komt het eerder genoemde Betriebsbahnhof. Dat zijn onder andere de sporen die wat in een kromming lopen. Dit zal bestaan uit 8 opstelsporen voor dagelijks op te stellen reizigersmaterieel en een aantal opstelsporen voor de rijtuig- en railbuswerkplaats. Ook een tankplaats voor de railbussen en ander dieselmaterieel komt hier, omdat er anders logistieke problemen kunnen ontstaan. De komende maanden zal ik u op de hoogte houden van de voortgang.

Omdat de corona-maatregelen nog steeds niet worden opgeheven, zie ik helaas nog geen mogelijkheden om de maandelijkse demonstraties van Huiderstad weer te organiseren. Volgens de "richtlijnen" zal het dan "te druk" kunnen worden. Ik hoop dat de wereld gauw weer normaal wordt, al betwijfel ik dat.. Groetjes en graag tot de volgende aflevering!

Huiderstadt


Juni 2020

Schaduwstation MonchengladbachHuiderstadt SudDe vervanging van alle boosters en bezetmelders is succesvol verlopen en was eind juni al bijna voltooid. Het trein- en tramverkeer in Huiderstadt was hierdoor sinds begin mei gestremd, maar binnen enkele weken was het tramverkeer alweer opgestart. Begin juni was de ombouw zover, dat vanuit Huiderstadt Hauptbahnhof alweer in noordelijke richtingen kon worden gereisd per trein, waarbij de aansturing van het grote schaduwstation ook verbeterd is. Daar zijn nu 10 opstelsporen in werking en alle sporen zijn voorzien van extra meldpunten. Dit gedeelte functioneert hierdoor bedrijfszekerder dan voorheen. De ombouw in zuidelijke richting zal half juli gereed zijn, zodat alle treindiensten door Huiderstadt weer kunnen worden getest en hervat. Na twee maanden hardware en draden aansluiten, kan ik weer met andere activiteiten aan de slag. De nieuwe hardware van het Bidib-systeem lijkt daarom een goede oplossing voor deze grote modelbaan, die aan de grenzen kwam van de bestaande systemen. 

Deze maand heb ik ook thuis gebouwd aan de nieuwe haltes Huiderstadt Sud en Huiderstadt Kloster. Deze komen langs de spoorlijn naar Lienberg. Zoek maar op onderstaande bijgewerkte spoorkaart :) Huiderstadt Sud is intussen klaar. Dit is een fraaie bouwdoos van Auhagen en een aanrader als halte voor een dergelijke situatie. Zie in onze webshop: Auhagen-11368

Wanneer de maandelijkse demonstraties van Huiderstadt weer kunnen plaatsvinden is nu nog niet helemaal duidelijk. Hopelijk in september, maar dat laten we dan tijdig weten via deze pagina en onze nieuwsbrief

Huiderstad spoorkaart


April & mei 2020

Vervangen boosters en bezetmeldersApril en mei bleven onverminderd druk, uiteraard vooral met verkopen via onze webshop. Ook in het weekend was het noodzakelijk om fulltime door te gaan met verwerken van postorders en bevoorradig, dus geen tijd voor het bouwen aan Huiderstad. Ik heb wel voorbereidingen getroffen voor het vervangen van alle digitale boosters, bezetmelders en de centrale unit. De huidige componenten in combinatie met de omvang van mijn modelbaan naderen namelijk de technische grenzen. De hoeveelheid digitale informatie is niet geschikt voor de datakabels (Loconet) en hardware (van Uhlenbrock en Digikeijs) die ik nu gebruik, waardoor dikwijls opstartproblemen ontstaan en uitval van communicatie met de PC. Omdat de baan nog veel groter zal worden, heb ik de afgelopen maanden een ander systeem overwogen waartoe ik nu besloten heb. Dit systeem heet Bidib en binnen enkele maanden zult u deze digitale componenten ook aantreffen in ons assortiment. Voor alle huis-tuin-en-keuken-banen zijn de gangbare digitale systemen uitstekend te gebruiken (Vooral Marklin, Roco/Fleischmann, Digikeijs en Uhlenbrock). Voor extreem grote banen en banen waar extra zekerheid nodig is, biedt het Bidib-systeem de oplossing. Pas sinds kort zijn alle benodigde componenten als kant-en-klare artikelen verkrijgbaar, dus is nu het juiste moment aangebroken om deze overstap te kunnen maken. De ombouw van de huidige 20 boosters met trafo's, 30 stuks 16-voudige bezetmelders en honderden meters datakabel en schakeldraad, vergt naar verwachting zo'n tweehonderd uren. Het inregelen van de software (iTrain) kan ik mooi thuis doen, als de kinderen in bed liggen. Omdat Huiderstad door corona de komende tijd toch niet gedemonstreerd kan worden, komt deze klus nu ook goed uit. Ik streef ernaar om in juli alles weer rijvaardig en getest te hebben. Wordt vervolgd! 


Maart 2020

Maart bracht ons, na afgelopen december, de grootste maandomzet uit de geschiedenis. Door de corona-ellende zijn veel mensen thuis en wordt er extra veel gehobbyd. Zoals het nu gaat, bezorgt corona ons dus geen zakelijk nadeel, maar leuk is anders. Met name via onze webshop kunnen wij de drukte goed aan, maar met onze kinderen de hele week thuis vergt het wel wat improvisatie om alles klaar te spelen. Gelukkig is ons team sinds vorige maand uitgebreid met een enthousiaste fulltime-kracht, wat nu extra goed uitkomt. Vrije tijd voor de bouw aan Huiderstad is er nu even niet, dus deze maand geen vorderingen helaas. Als de kinderen weer naar school mogen, verwacht ik maandags weer fijn te kunnen bouwen aan mijn levenswerk. De maandelijkse demonstratie van Huiderstad kan helaas tot nader order niet plaatsvinden. Blijf gezond en graag tot de volgende keer!


Februari 2020

Huiderstad Kloosterberg

Deze maand heb ik een begin gemaakt met de bouw van de "Kloosterberg". U raadt het al; op deze berg komt het klooster, waarvan een deel al zelfs aanwezig is. De sporen in dit gedeelte had ik al klaar en in dienst, dus nu kan de verdere bouw van het landschap beginnen. Historisch gezien zou de berg er veel eerder zijn geweest dan de sporen, dus de sporen en de berg moeten op een logische manier met elkaar verweven zijn. Ook moet het geheel passen binnen de bestaande ruimte, (ja zelfs hier is de ruimte beperkt) en is het voor publiek aantrekkelijker als de voorgrond lage structuren heeft en vooral de achtergrond de hoogte in gaat. Ik vind het een leuke uitdaging om met deze uitgangspunten een realistisch en geografisch verantwoord stukje landschap te maken. 

De dubbelsporige hoofdlijn volgt zoveel mogelijk de rand van de berg, omdat dat in werkelijkheid vaak de voordeligste manier was van aanleg. Een hoofdspoorbaan heeft bovendien geen steile hellingen (hier 1,2%), om te voorkomen dat lange of zware treinen in de problemen komen. Dat geldt dus zowel in het echt als in model! In sommige gevallen was het echter toch omslachtiger of kostbaarder om om een berg heen te bouwen, dus was een tunnel soms toch een slimmere oplossing, maar alleen daar waar dat echt nodig was. Het grootste gedeelte van deze boog ligt daarom in een afgraving. Op de plek waar de afgraving te diep wordt, begint pas de tunnel. De randen van de afgraving heb ik gemaakt van balsa-houten plankjes van 5mm dik, die makkelijk te buigen en te snijden zijn (te vinden in onze maquetteafdeling). Versteviging erachter en eronder heb ik gemaakt van houten balken. De schuinte van afgravingen en spoordijken is in werkelijkheid meestal ongeveer 45 graden, dus houd uw geodriehoek in zo'n geval paraat. Afwerking van de afgraving met begroeiing volgt in een later stadium. Niet geheel onbelangrijk: Let er ook op, dat seinen door de treinmachinist goed en vanaf de juiste afstand zichtbaar zijn. Uit metingen blijkt dat dit hier geen problemen oplevert, als de toekomstige begroeiing op de rand van de ingraving goed kortgehouden wordt door de snoeiploeg (zie afbeelding).

Zichtbaarheid seinen

De enkelsporige zijlijn gaat in een toekomstig gedeelte echt de hoogte in, maar in dit gedeelte wordt de klim al ingezet om hoogte te winnen, met een stijgingspercentage van 2,5%. Op een zijlijn, waar alleen korte en lichte treinen rijden, is dat realistisch en geen probleem. In dit gedeelte van deze bocht, waar nu de railbus staat,  komt binnenkort de halte "Huiderstadt Kloster". Vanaf deze halte is het klooster en de begraafplaats op loopafstand bereikbaar. Direct na deze halte duikt de zijlijn een tunnel in, onder het klooster door.

Faller muur met Noch tunnelportaalVoor de tunnelingangen van beide spoorlijnen heb ik deze fraaie hardschuim-tunnelportalen van Noch gebruikt: Tunnelportalen. Deze hebben wij overigens ook in N-schaal verkrijgbaar N-Tunnelportalen. Van zowel Noch als Faller hebben wij fraaie muurplaten, waarbij die van Faller wat dunner en dus buigzamer zijn voor bogen, dan die van Noch. De Faller-muurplaat vlakbij de tunnelingang van de hoofdlijn is daarom deze, welke hierbij uitstekend past: Faller-170861. De muurplaat heb ik een klein beetje schuin gezet tegen de bergrand (net als in werkelijkheid) en op maat gesneden. Om met die schuinte goed bij het tunnelportaal aan te sluiten, heb ik de zijkanten van het portaal ook schuin gesneden en het geheel met speciale lijm aan elkaar en aan het hout gelijmd: Uhu-Por. Ook ter plaatse van de seinpalen en de telefoonpaal heb ik stukjes van deze muurplaat geplaatst om daar een kleine inham in de bergrand te maken. De seinen zijn van Viessmann en de telefoonpaal is deze: Brawa telefoonpaal. Let bij het plaatsen van muren op hellingen altijd op de horizontale lijn van de voegen. Muren worden altijd horizontaal gebouwd, dus maak in zo'n geval een schuine rand aan de onderzijde van de muur.

Kloosterberg

De ingraving begint vorm te krijgen en het landschap tussen de ingraving en de zijlijn vul ik op met landschaps-karton van Noch: Karton. Dit materiaal is goed vervormbaar en makkelijk op maat te knippen. In een volgend stadium ga ik dit verder afwerken met gips en begroeiing. De randen van de ingraving maak ik niet overal even hoog, om een natuurlijk verloop van de berg te laten ontstaan. Denk hierbij ook aan afwatering en beekjes, die van hoog naar laag zouden moeten lopen. Ik heb ook nog net een begin kunnen maken met de ondergrond van de hoofdweg in dit gebied. Dit heb ik gezaagd uit triplex en ondersteund met hout. Vanaf Huiderstadt-centrum kruist deze weg eerst de zijlijn en kronkelt vervolgens langs het klooster bergopwaarts. De afwerking (met overweginstallatie) volgt later. 

De toekomstige uitbreidingen van Huiderstad heb ik deze maand verder uitgewerkt en in onderstaande spoorkaart weergegeven. Hierop zijn alle spoorlijnen en verbindingen te zien, die ik de komende jaren wil gaan realiseren in deze ruimte. De zichtbare steden en dorpen (in witte letters) die écht bestaande namen dragen, ga ik ook werkelijkheidsgetrouw nabouwen. De overige aangegeven plaatsen en omliggende gebieden worden fictief, maar wel zoveel mogelijk geinspireerd op het werkelijke gebied wat dit moet voorstellen. Omdat mijn geplande zijlijn in de eerder vermelde (werkelijk bestaande) plaats "Winterberg" zou eindigen, heb ik deze recentelijk veranderd in Lienberg (dat niet echt bestaat). We moeten tenslotte wel consequent blijven. De vorm van de treintafels zal anders opgebouwd worden dan in onderstaand schema aangeven is, maar alle verbindingen komen wel op deze manier tot stand. Door middel van onzichtbare spoorverbindingen en spoorwendels komen de verbindingen tot stand tussen de gebieden, die ik in twee tot 3 niveau's onder of achter elkaar ga bouwen. Dit jaar staat als eerste uitbreiding de bouw van de lijn naar het Nederlandse (fictieve) grensstation "Maasburg" gepland. Over een jaar of twee volgt de uitbreiding naar Heerhugowaard (werkelijkheidsgetrouw) dat als een paradebaan 40cm beneden Huiderstadt gebouwd gaat worden, over de volle 35 meter lengte.

Spoorkaart Huiderstad en uitbreidingen

Als de hele bovenstaande spoorkaart rijvaardig is, ben ik waarschijnlijk 15 jaar verder. Met de verdere afwerking ervan waarschijnlijk nog eens 15 jaar. We praten dan over het volgende: 

- De bouw van 29 treinstations, waaronder 8 Nederlandse, 15 Duitse en 3 Belgische

- Zichtbare spoorbaanlengte: Ongeveer 300 meter (bijna 30 kilometer op schaal)

- Totale railslengte: Ongeveer 1700 meter (bijna 170 kilometer op schaal)

Kortom: Ik ga mij nooit vervelen.

Komt u zaterdag 14 maart kijken naar de ontwikkelingen? Van 9:30 - 13:00 is iedereen weer van harte welkom en rijden alle treinen weer computergestuurd.

Groetjes, Ernst

.


Januari 2020

Aanleg spoorlijn naar Winterberg

Ook in januari was het ongekend druk in onze winkel, dus kon ik helaas niet stiekem tijdens openingstijd wat bouwen aan de baan. In onze vrije tijd waren Evelien en ik vrijwel continu bezig met het invoeren van de vele, schitterende 2020-nieuwigheden in onze webshop, zodat ook in januari weinig vorderingen zijn geboekt in Huiderstad. Het enige wat wel gelukt is, is verdere verlenging van de spoorlijn richting het toekomstige dorp "Winterberg". De railbussen rijden nu vanuit Huiderstadt Hauptbahnhof via de haltes "Altstadt" en "Kloster" naar het tijdelijke schaduwspoor onder het in aanbouw zijnde klooster. Toch een klein mijlpaaltje bereikt dus! :) Dit gehele baanvak heeft een steigingspercentage van 2,5%, wat niet gek is voor een bergbaan. Ook de verkanting in deze relatief scherpe boog voldoet aan de bouweisen in schaal 1:1. Graag tot zaterdag 8 februari (9:30-13:00), waarop alle 20 treinen en 4 trams weer heerlijk de benen mogen strekken op mijn lekker grote baan in aanbouw. Groetjes vanuit Huiderstadt!

Verkanting boog