DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Huiderstad ontwikkelingen in 2020

De maandelijkse demonstratie van Huiderstad is tot nader order geannuleerd ivm corona-maatregelen.

Op deze pagina beschrijft Ernst Huider de vorderingen van zijn grote modelbaan Huiderstad. Deze bouwt hij op de bovenverdieping van onze winkel, welke de tweede zaterdag van elke maand tussen 9:30 en 13:00 gratis voor iedereen in actie te bewonderen is. Zie ook onze maandelijkse Nieuwsbrief. De ontwikkelingen van het afgelopen jaar leest u hier: Ontwikkelingen 2019. De voorgeschiedenis vindt u hier: Huiderstad en  Ontwikelingen 2018Volg dit unieke project!


Februari 2020

Huiderstad Kloosterberg

Deze maand heb ik een begin gemaakt met de bouw van de "Kloosterberg". U raadt het al; op deze berg komt het klooster, waarvan een deel al zelfs aanwezig is. De sporen in dit gedeelte had ik al klaar en in dienst, dus nu kan de verdere bouw van het landschap beginnen. Historisch gezien zou de berg er veel eerder zijn geweest dan de sporen, dus de sporen en de berg moeten op een logische manier met elkaar verweven zijn. Ook moet het geheel passen binnen de bestaande ruimte, (ja zelfs hier is de ruimte beperkt) en is het voor publiek aantrekkelijker als de voorgrond lage structuren heeft en vooral de achtergrond de hoogte in gaat. Ik vind het een leuke uitdaging om met deze uitgangspunten een realistisch en geografisch verantwoord stukje landschap te maken. 

De dubbelsporige hoofdlijn volgt zoveel mogelijk de rand van de berg, omdat dat in werkelijkheid vaak de voordeligste manier was van aanleg. Een hoofdspoorbaan heeft bovendien geen steile hellingen (hier 1,2%), om te voorkomen dat lange of zware treinen in de problemen komen. Dat geldt dus zowel in het echt als in model! In sommige gevallen was het echter toch omslachtiger of kostbaarder om om een berg heen te bouwen, dus was een tunnel soms toch een slimmere oplossing, maar alleen daar waar dat echt nodig was. Het grootste gedeelte van deze boog ligt daarom in een afgraving. Op de plek waar de afgraving te diep wordt, begint pas de tunnel. De randen van de afgraving heb ik gemaakt van balsa-houten plankjes van 5mm dik, die makkelijk te buigen en te snijden zijn (te vinden in onze maquetteafdeling). Versteviging erachter en eronder heb ik gemaakt van houten balken. De schuinte van afgravingen en spoordijken is in werkelijkheid meestal ongeveer 45 graden, dus houd uw geodriehoek in zo'n geval paraat. Afwerking van de afgraving met begroeiing volgt in een later stadium. Niet geheel onbelangrijk: Let er ook op, dat seinen door de treinmachinist goed en vanaf de juiste afstand zichtbaar zijn. Uit metingen blijkt dat dit hier geen problemen oplevert, als de toekomstige begroeiing op de rand van de ingraving goed kortgehouden wordt door de snoeiploeg (zie afbeelding).

Zichtbaarheid seinen

De enkelsporige zijlijn gaat in een toekomstig gedeelte echt de hoogte in, maar in dit gedeelte wordt de klim al ingezet om hoogte te winnen, met een stijgingspercentage van 2,5%. Op een zijlijn, waar alleen korte en lichte treinen rijden, is dat realistisch en geen probleem. In dit gedeelte van deze bocht, waar nu de railbus staat,  komt binnenkort de halte "Huiderstadt Kloster". Vanaf deze halte is het klooster en de begraafplaats op loopafstand bereikbaar. Direct na deze halte duikt de zijlijn een tunnel in, onder het klooster door.

Faller muur met Noch tunnelportaalVoor de tunnelingangen van beide spoorlijnen heb ik deze fraaie hardschuim-tunnelportalen van Noch gebruikt: Tunnelportalen. Deze hebben wij overigens ook in N-schaal verkrijgbaar N-Tunnelportalen. Van zowel Noch als Faller hebben wij fraaie muurplaten, waarbij die van Faller wat dunner en dus buigzamer zijn voor bogen, dan die van Noch. De Faller-muurplaat vlakbij de tunnelingang van de hoofdlijn is daarom deze, welke hierbij uitstekend past: Faller-170861. De muurplaat heb ik een klein beetje schuin gezet tegen de bergrand (net als in werkelijkheid) en op maat gesneden. Om met die schuinte goed bij het tunnelportaal aan te sluiten, heb ik de zijkanten van het portaal ook schuin gesneden en het geheel met speciale lijm aan elkaar en aan het hout gelijmd: Uhu-Por. Ook ter plaatse van de seinpalen en de telefoonpaal heb ik stukjes van deze muurplaat geplaatst om daar een kleine inham in de bergrand te maken. De seinen zijn van Viessmann en de telefoonpaal is deze: Brawa telefoonpaal. Let bij het plaatsen van muren op hellingen altijd op de horizontale lijn van de voegen. Muren worden altijd horizontaal gebouwd, dus maak in zo'n geval een schuine rand aan de onderzijde van de muur.

Kloosterberg

De ingraving begint vorm te krijgen en het landschap tussen de ingraving en de zijlijn vul ik op met landschaps-karton van Noch: Karton. Dit materiaal is goed vervormbaar en makkelijk op maat te knippen. In een volgend stadium ga ik dit verder afwerken met gips en begroeiing. De randen van de ingraving maak ik niet overal even hoog, om een natuurlijk verloop van de berg te laten ontstaan. Denk hierbij ook aan afwatering en beekjes, die van hoog naar laag zouden moeten lopen. Ik heb ook nog net een begin kunnen maken met de ondergrond van de hoofdweg in dit gebied. Dit heb ik gezaagd uit triplex en ondersteund met hout. Vanaf Huiderstadt-centrum kruist deze weg eerst de zijlijn en kronkelt vervolgens langs het klooster bergopwaarts. De afwerking (met overweginstallatie) volgt later. 

De toekomstige uitbreidingen van Huiderstad heb ik deze maand verder uitgewerkt en in onderstaande spoorkaart weergegeven. Hierop zijn alle spoorlijnen en verbindingen te zien, die ik de komende jaren wil gaan realiseren in deze ruimte. De zichtbare steden en dorpen (in witte letters) die écht bestaande namen dragen, ga ik ook werkelijkheidsgetrouw nabouwen. De overige aangegeven plaatsen en omliggende gebieden worden fictief, maar wel zoveel mogelijk geinspireerd op het werkelijke gebied wat dit moet voorstellen. Omdat mijn geplande zijlijn in de eerder vermelde (werkelijk bestaande) plaats "Winterberg" zou eindigen, heb ik deze recentelijk veranderd in Lienberg (dat niet echt bestaat). We moeten tenslotte wel consequent blijven. De vorm van de treintafels zal anders opgebouwd worden dan in onderstaand schema aangeven is, maar alle verbindingen komen wel op deze manier tot stand. Door middel van onzichtbare spoorverbindingen en spoorwendels komen de verbindingen tot stand tussen de gebieden, die ik in twee tot 3 niveau's onder of achter elkaar ga bouwen. Dit jaar staat als eerste uitbreiding de bouw van de lijn naar het Nederlandse (fictieve) grensstation "Maasburg" gepland. Over een jaar of twee volgt de uitbreiding naar Heerhugowaard (werkelijkheidsgetrouw) dat als een paradebaan 40cm beneden Huiderstadt gebouwd gaat worden, over de volle 35 meter lengte.

Spoorkaart Huiderstad en uitbreidingen

Als de hele bovenstaande spoorkaart rijvaardig is, ben ik waarschijnlijk 15 jaar verder. Met de verdere afwerking ervan waarschijnlijk nog eens 15 jaar. We praten dan over het volgende: 

- De bouw van 29 treinstations, waaronder 8 Nederlandse, 15 Duitse en 3 Belgische

- Zichtbare spoorbaanlengte: Ongeveer 300 meter (bijna 30 kilometer op schaal)

- Totale railslengte: Ongeveer 1700 meter (bijna 170 kilometer op schaal)

Kortom: Ik ga mij nooit vervelen.

Komt u zaterdag 14 maart kijken naar de ontwikkelingen? Van 9:30 - 13:00 is iedereen weer van harte welkom en rijden alle treinen weer computergestuurd.

Groetjes, Ernst

.


Januari 2020

Aanleg spoorlijn naar Winterberg

Ook in januari was het ongekend druk in onze winkel, dus kon ik helaas niet stiekem tijdens openingstijd wat bouwen aan de baan. In onze vrije tijd waren Evelien en ik vrijwel continu bezig met het invoeren van de vele, schitterende 2020-nieuwigheden in onze webshop, zodat ook in januari weinig vorderingen zijn geboekt in Huiderstad. Het enige wat wel gelukt is, is verdere verlenging van de spoorlijn richting het toekomstige dorp "Winterberg". De railbussen rijden nu vanuit Huiderstadt Hauptbahnhof via de haltes "Altstadt" en "Kloster" naar het tijdelijke schaduwspoor onder het in aanbouw zijnde klooster. Toch een klein mijlpaaltje bereikt dus! :) Dit gehele baanvak heeft een steigingspercentage van 2,5%, wat niet gek is voor een bergbaan. Ook de verkanting in deze relatief scherpe boog voldoet aan de bouweisen in schaal 1:1. Graag tot zaterdag 8 februari (9:30-13:00), waarop alle 20 treinen en 4 trams weer heerlijk de benen mogen strekken op mijn lekker grote baan in aanbouw. Groetjes vanuit Huiderstadt!

Verkanting boog