DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Huiderstad ontwikkelingen in 2018

Op 29 september tussen 10:00 en 12:00 is de eerste demonstratie van Huiderstad op de bovenverdieping van onze winkel. Gratis toegang!

Op deze pagina beschrijft Ernst Huider maandelijks de vorderingen van zijn grote modelbaan Huiderstad. Deze bouwt hij op de bovenverdieping van de winkel, welke vanaf deze zomer ook weer maandelijks voor het publiek opengesteld zal worden. De data waarop dit gebeurt, worden bekendgemaakt in onze nieuwsbrief en hierboven op deze pagina. Volg dit unieke project!


Juli 2018

HuiderstadDeze maand heb ik een groot deel van het nieuwe, 15-sporige schaduwstation met keerlus, in bedrijf gesteld. Nu zijn acht sporen gereed met elk een opstelcapaciteit van zes meter treinlengte. Ook kunnen op elk spoor, achter elkaar, twee treinen van drie meter lengte opgesteld worden. Voorlopig genoeg om het treinverkeer rond Huiderstad goed te kunnen verwerken. De sporen zijn aangesloten op digitale terugmelders, zodat het besturingsprogramma iTrain de treinen goed kan volgen en aansturen. Diverse pendeltreinen rijden nu computergestuurd van het Hauptbahnhof langs de haven naar het schaduwstation en via de keerlus weer terug.

Eind deze maand ben ik verder gegaan met de blokindeling en her-bedrading van het vernieuwe Hauptbahnhof. De verlengde en verlegde stationssporen moeten allemaal aangesloten worden op melders, zodat ook hier het treinverkeer weer computergestuurd kan functioneren. Ik maak gebruik van meer boosters, melders, en blokken dan voorheen, zodat de besturing nauwkeuriger zal gaan werken. Het betekent een herziening van vrijwel alle bestaande aansluitingen en bedrading, dus dat houd me mooi van de straat tijdens deze hittegolf. Begin augustus moet deze klus geklaard zijn, zodat ik verder kan bouwen aan verlenging van de baan aan de stads-zijde (vanuit het publiek gezien de rechter zijde van de baan).

Op deze verlenging komt eerst een tijdelijke lus, die ik vervolgens steeds zal verplaatsen wanneer een stuk baanverlenging gereed is. De komende maanden verleng ik de baan en de stad aan deze zijde met 13 meter, maar eerst staat de eerste demonstratie van de baan in de planning: Op zaterdag 29 september, tussen 10:00 en 12:00 uur, is iedereen van harte welkom om Huiderstad voor het eerst in onze nieuwe winkel te komen bewonderen. Diverse treinen, compleet met rij-geluiden rijden volledig computergestuurd over de in aanbouw zijnde modelbaan. Volg de nieuwsberichten hierover als u dit nu of later niet wilt missen.


Juni 2018

HuiderstadDe verlenging en aanpassing van sporen in het Hauptbahnhof is begin deze maand voltooid. Omdat ik pas later dit jaar de ballast tussen de nieuwe sporen maak, is voorlopig goed zichtbaar welke sporen (ver)nieuw(d) zijn en welke niet. Ook vergeleken met de oudere foto's op de pagina Huiderstad is goed te zien welke sporen en perrons aangepast zijn. Zo zijn de meest rechtse sporen op de foto voor verlading van post en postpakketten. Hiertussen komt een overdekt postperron. De twee nieuwe sporen links hiervan, zijn voor stoptreinen met eveneens een nieuw perron ertussen. De twee doorgaande sporen links hiervan, zijn voor sneltreinen en doorgaande treinen op de hoofdbaan, die door verplaatsing van het eilandperron voortaan in beide richtingen zonder afbuigende wissels bereikt worden. Sneltreinen in beide richtingen kunnen daardoor met hogere snelheid Huiderstad Hbf in- en uit rijden, en tegelijkertijd de stoptreinen inhalen die van de naastgelegen stoptreinsporen gebruik maken. Het spoor links van het eilandperron is vooral voor treinen richting Nederland, dat ter hoogte van de haven naar links afbuigt. De goederensporen uiterst links op de foto zijn vooral bedoeld voor wagens van en naar de laad- en losplaats en voor onderhoudsmaterieel. In werkelijkheid heeft ook elk aangelegd spoor een of meerdere specifieke functies, en ik vind het daarom leuk om ook in model bij het spoorontwerp hiermee rekening te houden.

Huiderstad

De elektrische aansluiting van deze nieuwe en vele bestaande sporen van het Hauptbahnhof op melders, wat nodig is voor de computerbesturing, staat voor volgende maand op het programma. Nu bouw ik eerst een nieuw schaduwstation met keerlus achter de baan. Het eerdere schaduwstation had ik onder de haven gebouwd. Voor de voormalige ophijsbare baan was dat de enige goede optie, maar door deze vaste baan is een schaduwstation achter de haven efficienter, omdat deze van alle kanten goed bereikbaar is en er geen helling nodig is om dit te bereiken. Diverse lange treinen hadden namelijk met de bestaande helling van 2% veel moeite om het lager gelegen schaduwstation te verlaten. De hoofdsporen in Huiderstad Hauptbahnhof zijn nu gemiddeld 6 meter lang, zodat goederentreinen van deze lengte voortaan netjes over de gehele baan kunnen rijden.

Het nieuwe schaduwstation bestaat uit twee niveaus en de constructie heb ik grotendeels gebouwd uit overtollige magazijnstellingen van onze oude winkel. Op het bovenste niveau bouw ik nu 15 opstelsporen met elk een lengte van 4 tot 6 meter. Via een lus verlaten de treinen het schaduwstation, dat aansluit op de dubbelsporige hoofdbaan bij de haven. Op het onderste niveau komt het schaduwstation van Nederland, dat aan zal sluiten op de spoorlijn Maasburg-Den Helder. Maasburg wordt een fictief maar realistisch groot grensstation in Zuid-Limburg. Verder bouw ik de komende jaren in het Nederlandse deel onder meer de echte stations met alle sporen van Abcoude, Heerhugowaard, Obdam en Den Helder. Dit alles volgens de originele situatie van het jaar 1965.


Mei 2018

spoorwijzigingenTestrittenDeze maand staat in het teken van sporen en kurkbedding bouwen en vastlijmen in het Hauptbahnhof. De geplande spoor- en perronwijzigingen krijgen hierdoor nu echt vorm. Omdat ik uitsluitend flex-rails gebruik voor het meest realistische resultaat, moet elke rails op maat gemaakt worden. Deze nieuwe rails moet naadloos aansluiten op de bestaande spoordelen, waarbij geen onbedoelde knikjes of hobbels in sporen mogen ontstaan. Het resultaat moet eruit zien, alsof de baan nooit verhuisd en uit elkaar gehaald is, en alsof de sporen en perrons altijd al zo waren als dat ze nu worden. Een secuur klusje dus, waarvoor ik in de weekenden flink wat extra uurtjes doorbreng op mijn hobbyzolder boven de winkel, maar zeker niet met tegenzin! Ook heb ik intussen alle sporen tussen de haven en het Hauptbahnhof aangesloten op bezetmelders. De computergestuurde testritten op dit baandeel zijn daarom intussen in volle gang en verlopen voorspoedig. Zoals het er nu naar uitziet, zal ik in de loop van deze zomer de eerste demonstratie van de baan kunnen houden, waarbij weer zo'n 20 treinen en trams over de vernieuwde baan zullen rijden. Uiteraard is dan nog lang niet alles af (dat duurt nog vele jaren), maar dan kunnen de maandelijkse demonstraties in ieder geval weer hervat worden, en kan iedereen de verdere ontwikkeling komen bekijken.


April 2018

Nieuwe sporen

Huiderstadt Hauptbahnhof wordt in z'n geheel met 2,5 meter verlengd. De spoorwijzigingen die ik hiervoor de afgelopen weken ontworpen heb, beginnen hier nu tastbaar te worden door het profisorisch uitgelegd te hebben van de rails. De wisselstraten blijven vrijwel intact, maar door dit nieuwe tussenstuk ontstaat toch ruimte voor twee extra perronsporen, extra goederensporen en een aantal post-sporen. 

Stroomvoorziening

Door de extra perronsporen kunnen stoptreinen op een zijspoor worden ingehaald door sneltreinen. Met deze sporenindeling kan dat in beide richtingen zonder tegemoetkomende treinen te hinderen. De extra goederen- en post-sporen passen ook goed bij de groeiende stad. Dit deel wordt een interessante verbouwing al zeg ik het zelf.

De bedrading onder het gedeelte Huiderstadt Hafen heb ik nu volledig herzien. Door de verwijdering van het schaduwstation dat hieronder zat, moest toch al veel aangepast worden aan de bedrading. De plaatsing van de elektronische componenten heb ik overzichtelijker en beter bereikbaar gemonteerd, omdat er aan de achterzijde van de baan nu alle ruimte voor is. 

Ook heb ik de stroomvoorziening uitgebreid en verbeterd door de inbouw van extra boosters en trafo's. Bij storingen zal de impact voortaan veel kleiner zijn, omdat dan alleen de booster-sectie uitvalt, die in storing is. Andere trajecten blijven dan functioneren (is de bedoeling). Door de vorderingen heeft deze maand de eerste test-trein al computergestuurd gereden tussen de haven en het Hauptbahnhof. Bouwen is leuk, maar bouwen en rijden nog veel leuker!


Maart 2018

Herstel sporen

Nieuw tussenstuk

Deze maand heb ik de doorgezaagde sporen en baansegmenten in de haven hersteld. De baan was onder andere hier gescheiden vanwege de verhuizing. De opbouw van het nieuwe stuk tussen de locloods en tramremise begint nu ook vorm te krijgen. 

Op het hoge deel komen de drie sporen van de hoofdbaan en een uitbreiding van de loc-werkplaats. Op het lage deel van dit tussenstuk komt uitbreiding van de tramremise en komt een straat met arbeiderswoningen. Eind maart zijn de hoofdsporen op dit deel gereed gekomen, zodat de sporen tussen het Hauptbahnhof en station Hafen weer berijdbaar zijn.

Verder ben ik deze maand heel wat avonden bezig geweest met het programmeren van de spoor- en detectiewijzigingen in het besturingsprogramma iTrain. De aanpassingen van de bestaande baandelen zijn namelijk zo omvangrijk, dat ook vrijwel alle elektra moet worden aangepast. Dat betekent ook het wijzigen van vele instellingen in het besturingsprogramma.


Februari 2018

Aanpassing sporen

De nieuwe ruimte geeft ook de mogelijkheid om bestaande baandelen aan te passen, om nog realistischere landschaps- en spoorverhoudingen te krijgen. De baan is daarom voor de verhuizing gesplitst op plaatsen, waar nu meteen uitbreidingen tussenkomen. 

Tussenstuk

Zo krijgt het Hauptbahnhof in het midden een extra tussenstuk van 2,5 meter lengte en komt tussen de locloods en tramremise een tussenstuk van 1 meter. Deze maand heb ik van beide de stalen constructie gebouwd, zodat het samengevoegde geheel nu 22 meter lang is.

Verder heb ik deze maand een begin gemaakt met het bouwen van vaste, stalen poten onder de gehele modelbaan, ter vervanging van de schragen. Hierdoor wordt de draagconstructie extra solide, en ontstaat meteen de ondersteuning van de geplande benedenbaan, die onder de gehele lengte van Huiderstad gaat komen. Dit wordt een soort paradebaan met Nederlands landschap en uiteraard Nederlandse treinen.Dit tussenstuk in het station geeft de mogelijkheid om sporen een schaalgetrouwe lengte te geven. Door het wijzigen van enkele bestaande sporen en perrons ontstaat bovendien de gelegenheid om hier op een realistische wijze meer treinverkeer aan te kunnen. Het netjes afbreken van de bewuste sporen en perrons is goed gelukt, al konden deze onderdelen wel meteen in de prullenbak. Soms is het even niet anders. De wijzigingen hadden wel als uitgangspunt, dat zo min mogelijk aan de bestaande wisselstraten hoeft te worden veranderd. En dat gaat helemaal lukken. 


Januari 2018

Huiderstad

Na de verhuizing van Huider Modelstad vanaf de oude winkel, heb ik de vier baansegmenten van elk vijf meter lengte in de juiste positie gezet op de bovenverdieping van onze nieuwe winkel. De afgelopen weken heb ik een ontwerp gemaakt van de uitbreidingen die deze modelbaan de komende jaren te wachten staat. Deze zaal van 700 vierkante meter leent zich namelijk uitstekend om iets unieks in te bouwen, met realistische verhoudingen naar de werkelijkheid.

Verwijdering schaduwstation

Gezien de geplande uitbreidingen gaat er eerst wat gewijzigd worden aan de huidige situatie. Het schaduwstation onder de haven heb ik verwijderd, omdat deze vrij lastig was om te bereiken. Dit was ideaal voor de oude baansituatie waar alles door de hijsconstructie compact moest zijn. In deze nieuwe opstelling is voldoende ruimte om het schaduwstation op een apart segment te bouwen, waar ik veel makkelijker bij kom, en waar het schaduwstation veel groter kan zijn.