DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Kijk voor de eerstvolgende demonstratie van Huiderstad op onze Agenda-pagina

Op deze pagina beschrijft Ernst Huider de vorderingen van zijn grote modelbaan Huiderstad. Deze bouwt hij op de bovenverdieping van onze winkel, welke regelmatig voor publiek in actie te bewonderen is. De toegang is altijd gratis. Zie ook onze maandelijkse Nieuwsbrief. De ontwikkelingen van het vorige jaar leest u hier: Ontwikkelingen 2024. De voorgeschiedenis vindt u hier: HuiderstadVolg dit unieke project!


.

Juni & juli 2025

Reconstructie schaduwstation Rotterdam

Deze zomerperiode staat in het teken van totale herbouw en uitbreiding van het grote Nederlandse schaduwstation. Deze heb ik enkele jaren geleden ontworpen en gebouwd, zonder te weten dat ik anno 2025 zes verschillende tijdsbeelden op mijn baan laat zien. Daarvoor is veel meer materieel en opstelruimte nodig dan destijds voorzien. Voor het Duitse (bovenste) deel heb ik de opstelcapaciteit enkele maanden geleden al flink uitgebreid, wat voorlopig toereikend is. Voor het Nederlandse deel ga ik de opstelruimte deze zomer uitbreiden van 22 naar 139 zogenaamde "blokken". Dat worden dus 139 opstelplaatsen van elk 2 meter lengte. Deze lengtes pas ik ook toe in alle andere opstelstations, wat extra handig is. Lange treinen bezetten dan twee of drie blokken tegelijk, net als in het Duitse deel. Dat is geen probleem voor de treinbesturingssoftware (iTrain). Het nieuwe Nederlandse schaduwstation "Rotterdam" komt op de bestaande plek, maar ga ik geheel nieuw indelen en groter maken dan voorheen. De onderconstructie hiervan heb ik vorig jaar al uitgebreid. Hier komen 100 opstelplaatsen, verdeeld over 20 sporen met elk 5 blokken achter elkaar. Op een nieuw deel haaks hierop komt een ander opstelstation ("Geulrade") met 39 opstelblokken, verdeeld over 13 sporen met elk 3 blokken. Dit komt op een deel waarvan ik de constructie enkele maanden geleden al heb gebouwd. De afgelopen weken heb ik de bestaande opstelsporen verwijderd en en het ontwerp voor de nieuwe indeling verder uitgewerkt. Hierbij heb ik rekening gehouden met uitbreidingen naar de toekomstige nieuwe delen "Maasburg" en "België". Maasburg gaat een groot (fictief) grensstation worden tussen het bestaande Nederlandse deel op het onderste nivo en Huiderstadt op het bovenste nivo. Vanuit Maasburg komt bovendien een dubbelsporige aansluiting naar België, dat binnen enkele jaren aan de andere kant van de zaal zal verrijzen.

De afgelopen weken heb ik de bestaande sporen en elektronica van het bestaande schaduwstation verwijderd. Het ontwerp van de nieuwe schaduwstations heb ik verder uitgewerkt en met de aanleg van de nieuwe wisselstraat heb ik al een beginnetje gemaakt. De wisselstraten komen nu grotendeels in bogen, om maximale opstelcapaciteit op de tussenliggende sporen te bereiken.    

De reconstructie van het Nederlandse schaduwstation gaat drie maanden duren. Vandaar dat ik deze klus deze zomer heb gepland, tijdens de drie maanden durende zomerstop van onze open dagen. De volgende open dag is daarom tijdens onze jubileumdag met échte stoomtreinen op 13 september!


Mei 2025

Schaduwstations Bonn (boven) en Anna Paulowna / Hoorn / Schagen (onder)

Tussen de open dagen van 10 mei en 14 juni zitten 5 weken, dus mooi de gelegenheid voor een grote operatie: De tijdelijke keerstations voor Duitsland en Nederland aan de kant van de toiletten, heb ik deze maand vervangen door geheel nieuwe met veel meer opstelcapaciteit. Bovendien zijn beide nieuwe keerstations definitief en voorbereid op toekomstige spoorverbindingen aan die kant.

Het onderste nivo sluit aan op de noordzijde van station Heerhugowaard. Treinen richting Schagen kunnen hier keren via de lus op het uiteinde (linksonder op de foto). De rechtse 7 sporen op de foto zijn voor deze route bedoeld (genaamd Schagen). Ook doortrekking naar de toekomstige module Den Helder is hierbij voorzien (via de linker 4 sporen genaamd Anna Paulowna). Bovendien sluit de lijn uit Heerhugowaard naar de toekomstige module Obdam aan op dit keerstation (middelste 3 sporen genaamd Hoorn). Deze in totaal 14 sporen van het Nederlandse deel zijn elk verdeeld in drie blokken van 2 meter. In totaal kunnen hier dus 42 treinen van 2 meter opgesteld worden. Langere treinen kunnen twee blokken tegelijk gebruiken zodat treinlengtes tot 4 meter mogelijk zijn. Grote opstoppingen in station Heerhugowaard, zoals regelmatig voorkwamen, behoren nu tot het verleden. 

Het bovenste nivo sluit aan op station Huiderstad aan de zijde van het rangeerstation. Ook aan deze zijde waren regelmatig opstoppingen vanwege de 8 opstelblokken van het tijdelijke keerstation. Nu zijn in dit nieuwe keerstation 14 sporen met in totaal 48 opstelplaatsen van elk 2 meter. Zelfs de langste trein, de Langer Heinrich van 7,6 meter lengte, kan hier nu probleemloos parkeren voordat deze terugkeert richting Huiderstad. De inrijkant van dit schaduwstation (genaamd Bonn) is nu aan de andere zijde dan voorheen, dat via een tijdelijke, dubbelsporige lijn is aangesloten. Over enkele maanden maak ik hiervan een definitief deel, compleet met landschap. Aan de inrijkant van dit nieuwe keerstation heb ik bovendien alvast spooraansluitingen gemaakt voor toekomstige uitbreiding richting de andere kant van de zaal, langs het trapgat. Dat gaat dan verder naar Zuid-Duitsland, België en Zwitserland.

Beide nieuwe keerstations worden dus hoofdzakelijk gebruikt voor kort opstellen van treinen (15 tot 30 minuten). Treinen die lang moeten worden opgesteld wanneer bijvoorbeeld een ander thema begint, gaan naar de bestaande grote schaduwstations aan de andere kant van de zaal. Daar is de opstelcapaciteit nog veel groter, behalve in het Nederlandse deel. De uitbreiding van het grote Nederlandse opstelstation staat voor deze zomer gepland. Treinen met de hand van de baan moeten halen bij themawisselingen behoort sinds deze maand al tot het verleden, omdat de 7 sporen van "Hoorn" en "Anna Paulowna" tijdelijk kunnen worden gebruikt voor lang opstellen, zolang de werkelijke modules Den Helder en Obdam nog niet gebouwd zijn.

Beide nieuwe keerstations moeten voor alle soorten en lengtes treinen kunnen worden gebruikt. Daarom heb ik als kleinste radius 481 mm (Roco R4) toegepast, zodat hier geen inzetbeperkingen zijn.

Bovenop het bovenste nivo komt een grote berg met bergspoorlijn naar "Lienberg", dat de verlenging zal zijn van de huidige zijlijn naar "Huiderstadt Kloster". Daarmee zal het zicht op de keerstations gaan verdwijnen, wat natuurlijk ook de bedoeling is, omdat schaduw- en keerstations buiten de werkelijkheid vallen en dus niet van afwerking voorzien worden.

Voor deze uitbreidingen heb ik zo'n 250 meter rails gebruikt, 48 wissels / kruisingen (Roco), 6 boosters, 10 trafo's, 9 bezetmelders met elk 16 aansluitingen (Fichtelbahn) en ongeveer 250 meter 0,25mm2 draad van Brawa. Aan werk (ontwerp, demontage oude situatie, nieuwbouw, programmering en inregelen) ongeveer 200 uur. Het treinverkeer wordt door deze nieuwe keerstations veel dynamischer, wat tijdens de komende open dag (14 juni) duidelijk zichtbaar zal zijn. De indeling van de thema's voor 14 juni:

09:30 - 12:00: Nederland en Duitsland rond 1976

12:00 - 14:30: Nederland en Duitsland rond 1985

14:30 - 17:00: Nederland en Duitsland rond 1993

14 Juni is bovendien de laatste open dag voor de zomerstop. De eerstvolgende hierna is daarom 13 september tijdens onze jubileumdag. Dan rijden er stoomtreinen binnen én buiten onze winkel!

.Open dag 14 juni


.

April 2025

Station Sara

In april heb ik verder doorgewerkt aan de afwerking van het gebied rond bergstation Sara. Tussen de perrons heb ik oversteekplaatsen gemaakt van houten latjes uit onze maquetteafdeling. Dergelijke eenvoudige oversteekplaatsen waren vroeger heel normaal bij kleinere stations. Ik heb vurenhouten latjes gebruikt van 2x2 mm en hiervan meerdere naast elkaar gelijmd en ze vervolgens met bruine verf donkerder gemaakt.

Aanleg losweg

Ik heb ook de losweg aangelegd in het stationsgebied van Sara, compleet met een stuk straatspoor. Voor de bestrating heb ik gekozen voor een kei-structuur, wat gebruikelijk was voor dergelijke situaties. Erg mooi en makkelijk te bewerken materiaal is Noch-60312/14/16. Het is eenvoudig te knippen of te snijden, waardoor ik de randen eerst kon losknippen, de tussenstukken op maat kon maken en de losse randen netjes aan de buitenzijde van het wegdek kon laten aansluiten. Ook de randen voor het straatspoor kon ik eenvoudig afsnijden zoals op de foto hiernaast te zien is. Het lijmen hiervan gaat het beste met UHU-Por lijm. Zo ook op de balsa-plankjes van 2,5 mm dik (uit onze maquetteafdeling) die ik als ondergrond voor deze losweg heb gebruikt voor de juiste hoogte ten opzichte van de sporen. 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Aanleg straatspoor

Het straatspoor dat de verbinding vormt tussen de losweg en het emplacement, heb ik met kunststof profielen van Evergreen voorzien van randen (hoekprofiel 1,5x1,5 mm, nr 291) en hoogte-opvulling (plat profiel 0,5x4,8 mm, nr 128). Twee platte profielen heb ik eerst op de bielzen gelijmd, elk tegen de spoorbevestiging. Straatspoor klaarVervolgens heb ik daarop in het midden nog een exemplaar van dit platte profiel gelijmd om op de goede hoogte voor het wegdek uit te komen. Aan de randen op de eerste ophoging heb ik hoekprofielen gelijmd (tegen de spoorbouten aan) en het geheel geverfd met donkergrijze waterverf van Vallejo. Hierna paste een strook van 6 keien breed (van bovengenoemde straatfolie) precies in de uitsparing. De ontstane ruimte voor de wielflenzen is hiermee exact passend. Ik gebruik rails van Roco-line, wat een spoorstaafhoogte heeft van 2,1 mm. Bij gebruik van andere rails kan het zijn dat de maten net anders uitkomen. Ballast tussen de rails en rails verven heb ik eerst gedaan, voordat ik de bestrating aanbracht. Achteraf is er namelijk lastiger bij te komen.

.

Losweg klaar

Door de aanleg van de losweg en gerealiseerde afwerking van de meeste andere sporen in en rond station Sara, kan ik zeggen dat dit gebied aardig vordert. Reden genoeg om de officiële opening ervan spoedig te laten plaatsvinden. Dat gaat daarom gebeuren tijdens de eerstkomende open dag: Zaterdag 10 mei. De openingsceremonie zal die dag om 11:30 plaatsvinden en worden verricht door niemand minder dan: Mijn dochter Sara (9 jaar)

.

Tijdens de open dag van 10 mei zijn de thema's van de jaren '50 en '60 weer aan de beurt. De indeling is daarom als volgt:

09:30 - 12:00: Nederland en Duitsland rond 1956

12:00 - 14:30: Nederland en Duitsland rond 1962

14:30 - 17:00: Nederland en Duitsland rond 1968

.

De nieuwste aanwinst in Huiderstad is de schitterende Duitse stoomloc Br 80 van Esu. Deze is net binnen gekomen, dus een foto van deze op de baan is nog niet beschikbaar. Maar zaterdag zal zij in volle glorie rijdend, sissend en rokend te bewonderen zijn!

Huiderstad cabinerit 20 april 2025.

Ik heb voor het eerst sinds twee jaar weer een cabinerit gefilmd en nu volledig volgens het tijdsbeeld van 1993! Het filmpje duurt 18 minuten, waarbij een dieseltrein non-stop van rangeerstation Huiderstadt naar het nieuwe bergdorp Sara rijdt. Ook de schaduwdelen komen dit keer goed in beeld, welke te herkennen zijn wanneer een tunnelportaal in- of uitgereden wordt. Start de film door te klikken op het hiernaast staande plaatje of onderstaande link. Goede reis en graag tot zaterdag 10 mei!

Huiderstad cabinerit 20 april 2025

.

Emplacement Sara

.


.

Maart 2025

Perronaanleg SaraIn maart heb ik lekker doorgebouwd aan het stationsgebied van bergdorp "Sara". Eerst heb ik kurkstroken en -platen gelijmd op de plekken waar sporen moesten komen en vervolgens de rails op maat gemaakt met een slijpschijf van de Proxxon fijnboorslijper. Ik gebruik voor alle zichtbare spoorbanen alleen flex-rails van Roco, waarmee de bogen mooier gevormd kunnen worden dan met standaard railstukken. Daarna de rails met UHU-houtlijm vastgelijmd op de kurk. 

 

Sporen Sara voorzien van ballast

Nadat alle rails op z'n plek vastlag, heb ik alle railsecties aangesloten op terugmelders, zodat alles in de computerbesturing kon worden opgenomen. De wisselaandrijvingen heb ik van onderen gemonteerd. Het zijn de standaard Uhlenbrock servo's met als aansturing de voordelige, 8-voudige Esu servodecoders en bijpassende hartstukpolarisatierelais.

Nadat alles aangesloten was en goed getest, kon de afwerking beginnen. Perrons bouwde ik met vuren latjes als randen en balsa plankjes als opvulling ertussen (verkopen we in de winkel maar niet in de webshop). Het eilandperron is aan 1 kant wat schuin aflopend, waarvoor ik aan de lage kant een roestig geschilderde spoorstaaf heb gebruikt als perronrand. Dergelijke situaties kwamen in het echt ook vaak voor. De houten perronranden heb ik geschilderd met de in 1x dekkende Faller betonverf en de toplaag gevuld met fijn grind: Heki-33103. Het vastlijmen van grind (en spoorballast) gaat op de eerder vermelde manier: Grind eerst netjes in model brengen, dan voorbevochtigen met de Noch-sproeifles, waar een mengsel van water en drupje afwasmiddel in zit om de oppervlaktespanning te verkleinen. Direct na het bevochtigen gaat verdunde UHU-houtlijm eroverheen gedruppeld / gegoten. Deze lijm verdunnen in de verhouding 1 lijm met 2 water en ook hier een drup afwasmiddel erbij. Voor het gemak hebben we ook reeds verdunde grind-lijm verkrijgbaar: Noch-ballastlijm. Na het lijmen van het perrongrind heb ik meteen de sporen van station Sara geballast met deze grind: Busch-7517, welke vrij licht van kleur lijkt maar na het lijmproces vanzelf donkerder wordt (zie de foto hiernaast: Op de achtergrond is de lijm al droog en op de voorgrond moet het losse grind nog verdeeld en gelijmd worden). Voor de tussenpaden heb ik voor de levendigheid wat andere soorten ballast gebruikt en direct overal wat verschillende soorten struik- en graswerk meegelijmd. Denk er bij het lijmproces om, dat aandrijvingen van wissels en seinen niet vollopen met lijm. Anders kun je ze weggooien. Ik heb de seinen daarom even eruit gehaald.

Rails verven

Nadat de lijm uitgehard is (duurt 1 dag), kan het verven van de spoorstaven beginnen. Dan begint het echt ergens op te lijken. Acryl-verf van Vallejo werkt hiervoor uitstekend, omdat het snel droogt en in 1x dekt, zelfs op ongegronde railstaven. Ik gebruik een combinatie van bruintinten, omdat roestige spoorstaven ook diverse kleuren kunnen aannemen. Na twee uur drogen kun je met een railgum de verf van de toplaag afpoetsen, zodat de treinen ook weer netjes contact kunnen maken met de railspanning.

.

Gebouwen maken met Sara

Samen met mijn dochter Sara ben ik in de avonden druk aan het bouwen, om het stationsgebied en vakwerkdorp Sara vorm te kunnen geven. Op de foto hiernaast bouwt Sara de Kibri-locloods en ik de Auhagen-watertoren

.

Hieronder twee foto's die een indruk geven van de stationssfeer die nu ontstaat in Bahnhof Sara.

Station SaraStation Sara

Tijdens de komende open dag (12 april) vindt er al omvangrijk treinverkeer plaats in en rond station Sara. Twee verschillende dieseltreinen voeren de stopdienst Huiderstadt-Dortmund uit (Dortmund is een tijdelijk keer- en opstelstation voorbij Sara) en een Intercity en goederentrein komen voorbij zonder te stoppen. Alleen in geval van een tegentrein wordt er wel in Sara gestopt, omdat het een enkelsporig baanvak betreft. Vanuit station Sara takt ook een zijlijn af, waarvoor in de stoomtijd de locloods, watertoren en andere voorzieningen nodig zijn. De komende open dag is het echter de modernere tijd (1976, 1985 en 1993), waardoor hier nu dieselmaterieel ingezet wordt in de vorm van oude en nieuwe railbussen. Nog even voor de duidelijkheid de indeling van de tijdsbeelden komende zaterdag:

09:30 - 12:00: Nederland en Duitsland rond 1976

12:00 - 14:30: Nederland en Duitsland rond 1985

14:30 - 17:00: Nederland en Duitsland rond 1993

.

Station Sara heb ik aangelegd bovenop het grote schaduwstation, wat hooggelegen, op enkele meters afstand van het publiek te zien is. Geïnteresseerden die de vorderingen van station Sara toch graag van dichtbij willen zien, mogen zich 1 voor 1 bij mij melden achter de coulisse. 

Tot slot kan ik verklappen dat er zaterdag weer nieuwe treinsamenstellingen te bewonderen zijn, waaronder de beroemde Eurocity Rembrandt van 1993 (Amsterdam-Chur). Tot zaterdag!

Eurocity Rembrandt anno 1993


.

Februari 2025

Opstelstation HamburgHet nieuwe opstelstation "Hamburg", waarvan vorige maand de helft klaar was, is nu helemaal gereed en in dienst. Met de nu 50 extra opstelplaatsen is de opstelcapaciteit voor Duitse treinen nu 150 blokken van elk ongeveer 2 meter. Dit geeft nu de mogelijkheid alle Duitse treinen van alle zes tijdsbeelden efficient op te stellen. Op de foto het nieuwe deel voor 50 opstelplaatsen. Per spoor zijn drie of vier opstelplaatsen achter elkaar, waarop per spoor alleen treinen opgesteld worden van hetzelfde tijdsbeeld. Het bestaande, heringedeelde opstelstation "Mönchengladbach" is te zien op de andere foto.

Opstelstation Mönchengladbach

Rangeerwerk Postvervoer Huiderstadt 

In Huiderstadt Hauptbahnhof wordt nu ook tijdens de tijdsbeelden van 1956, 1962 en 1968 uitgebreid gerangeerd. Deze maand heb ik de voor deze tijdsbeelden passende rangeerlocs en wagens ingeregeld voor allerlei rangeerdiensten met postvervoer en ander goederenmaterieel. Ook in het havengebied vindt voor het eerst sinds jaren weer goederenvervoer plaats, omdat ik deze maand de betreffende sporen opgenomen heb in het schakelwerk en de software.

Seinen en tweede spoor Sara in dienst

.

.

.

.

.

.

.

In bergdorp Sara heb ik nu een tweede spoor in gebruik genomen. Ook de betreffende seinen heb ik geplaatst en in dienst gesteld. Er kan nu met meerdere treinen veilig worden gereisd tussen Huiderstadt en Sara. De officiele opening van station Sara vindt pas over enkele maanden plaats, wanneer alle sporen en belangrijkste voorzieningen klaar zijn. 

.

.


.

Januari 2025

Nieuw opstelstation.

In januari is het overdag altijd erg druk in de winkel en 's avonds met instellen van verse nieuwigheden onze webshop. Daarom helaas niet heel veel aan Huiderstad kunnen werken, maar uiteraard wel het nodige gedaan om tijdens de open dag van 8 februari de vernieuwde thema's 1976, 1985 en 1993 te kunnen laten zien. In de ochtend is nog een vleugje stoom te vinden in het Duitse deel, terwijl later in de middag de modernste treinen van de jaren '90 te zien zijn.

Om de extra treinen van de vernieuwde thema's te kunnen opstellen, heb ik enkele maanden geleden een begin gemaakt met een nieuw opstelstation voor het Duitse deel. Daarvan heb ik deze maand de helft in dienst kunnen stellen. Dat zijn toch op dit moment al 24 extra opstelplaatsen van elk ongeveer 2 meter lengte. Zaterdag 8 februari zijn de thema's van Huiderstad als volgt ingedeeld: 

09:30 - 12:00: Nederland en Duitsland rond 1976

12:00 - 14:30: Nederland en Duitsland rond 1985

14:30 - 17:00: Nederland en Duitsland rond 1993

Over de verschillende tijdsbeelden van Huiderstadt leest u meer op deze speciale pagina:

Tijdreis 1955 - 1994

Tot zaterdag!

Luthansa-treinstel door havengebied Huiderstadt

Duitsland rond 1985