DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Huiderstad ontwikkelingen in 2022

Kijk voor de eerstvolgende demonstratie van Huiderstad op onze Agenda-pagina

Op deze pagina beschrijft Ernst Huider de vorderingen van zijn grote modelbaan Huiderstad. Deze bouwt hij op de bovenverdieping van onze winkel, welke regelmatig voor publiek in actie te bewonderen is. De toegang is altijd gratis. Zie ook onze maandelijkse Nieuwsbrief. De ontwikkelingen van het vorige jaar leest u hier: Ontwikkelingen 2020-2021 en die van volgend jaar hier: Ontwikkelingen 2023. De voorgeschiedenis vindt u hier: HuiderstadVolg dit unieke project!


Oktober, november en december 2022

HeerhugowaardNu de sporen van het Nederlandse gedeelte op de onderbaan op hun plaats liggen, is de afwerking hiervan aan de beurt. Ook op de Duitse bovenbaan is nog genoeg af te werken, maar dit Nederlandse deel is toch ook wel erg leuk. Het is helaas een kwestie van keuzes maken met de beperkt beschikbare vrije tijd. Vooral het zo exact mogelijk nabouwen van de stations en omgevingen van Heerhugowaard en Abcoude is een heerlijke uitdaging. Dit najaar heb ik onderzocht hoe en waarvan ik de perrons het beste kan bouwen. Standaard perrons zijn vrijwel allemaal Duits georienteerd en hebben bovendien niet exact de gewenste breedte. Ook omdat alle te bouwen perrons van Heerhugowaard en Abcoude (evenals de toekomstige andere Nederlandse stations) niet geheel recht zijn, is een perron uit een bouwdoos hier geen optie. 

Ik heb na wat proefnemingen gekozen voor een combinatie van Auhagen-tegelplaatjes (nr. 52423)en diverse maquettematerialen uit onze winkelcollectie. Deels ook van het merk Evergreen. Verdere beschrijving van dit perronproject ga ik in Huiderstad-ontwikkelingen 2023 verder toelichten. Het Heerhugowaardse eilandperron is in ruwbouw nu bijna klaar. Met een lengte van 2,97 meter is deze vrijwel even lang als het origineel anno 1985. De verdere afwerking en aankleding volgt later. Hierbij alvast de eerste foto's:

Eilandperron Heerhugowaard

(Wordt vervolgd)

Eilandperron Heerhugowaard


September 2022

Splitsing Brekelen

Deze maand heb ik de spoorlijn Heerhugowaard-Abcoude verder verlengd. Via de splitsing "Brekelen" kan nu tot het fictieve Limburgse station "Stijn" worden gereisd. Voor de mensen die mijn gezinssamenstelling kennen: Ja, er komt ook nog een station "Sara" :)

Station Stijn wordt een dubbelsporig station in een boog met perrons aan de buitenzijde en een apart laad/losspoor. Vanwege de hier toegestane snelheid van 100 km/u zijn de doorgaande sporen richting het toekomstige grensstation "Maasburg" verkant (in een schuinte). Bovendien ligt de lijn hier in een helling van exact 1,5%. Dit betekent wat extra pas- en meetwerk qua fundering en sporenbouw, maar dat is natuurlijk de uitdaging. Ook voor de splitsing Brekelen moest ik de wissels aanpassen om de juiste hoekverhouding en spoorafstand te krijgen. 

De splitsing Brekelen in de andere richting leidt naar het nieuwe schaduwstation "Rotterdam" dat onder het Duitse schaduwstation is gehuisvest. In "Rotterdam" komt plaats voor het opstellen en keren van twaalf treinen op zes lange opstelsporen. Op dit moment ben ik hier druk bezig met het leggen en aansluiten van de sporen en de keerlus. In de toekomst komen hier ook de schaduwstations voor Zuid-Limburg, de Belgische Ardennen en het Duitse Eifelgebied, waarmee ik bij deze aanleg al rekening heb gehouden.

Station Stijn

Schaduwstation "Rotterdam" onder Duitsland

Met de aanleg van schaduwstation "Rotterdam" kunnen ook getrokken treinen worden ingezet op de nu 35 meter lange Nederlandse spoorlijn (schaduwstations niet meegerekend). Een compleet rondje Rotterdam-Schagen is nu met 100 meter lengte toch een serieuse tegenhanger aan het worden van de Duitse bovenbaan Huiderstad. Met de afwerking van dit Nederlandse deel kan ik de komende tijd lekker verder. Ook de bouw van perrons en stationsgebouwen in originele stijl moet nog gaan beginnen, al heb ik hier en daar voor het idee alvast wat tijdelijke bouwsels neergezet. Wel heb ik deze maand de meeste seinen op het Nederlandse deel aangesloten en in werking gesteld. Het betreft uiteraard de fraaie NS-seinen van Digikeijs. U vindt die hier in onze webshop: NS-seinen. Vanuit de computer worden de juiste seinbeelden aangestuurd bij de ingestelde rijwegen.

Zaterdag 15 oktober is iedereen weer van harte welkom om de vorderingen te bekijken. Die dag is er op onze bovenverdieping nog veel meer te zien: Gastoptredens met grote treinbanen van diverse modelspoorverenigingen uit deze regio. Uiteraard gratis toegang. Meer info: Agenda.

Abcoude


Augustus 2022

De storingen in de aansturing van de baan, waar ik sinds dit voorjaar mee te kampen had, zijn zo goed als opgelost. De hoeveelheid en en complexiteit van de aan te sturen treinroutes op mijn modelbaan zorgde voor overbelasting en vertraging van de procesverwerking door de software, waardoor foutmeldingen werden gegenereerd die zich op andere grote iTrain-gestuurde modelbanen niet voordeden. De softwareontwikkelaar van iTrain heeft deze situatie in goed overleg, grondig geanalyseerd en de software hiervoor aangepast, zodat deze problemen tot het verleden zullen behoren. Deze analyses hebben veel tijd gekost, waardoor mijn bouwplannen wat vertraging hebben opgelopen. Desondanks ben ik in augustus begonnen met de bouw van het dijklichaam en de sporen van Abcoude. Station Abcoude was tot nu toe op mijn baan slechts een tijdelijk losliggend spoor vanuit Heerhugowaard.

Abcoude

NS-tekeningen Abcoude

Wisselstraat AbcoudeOmdat ik het emplacement van Abcoude zo exact mogelijk probeer na te bouwen van de werkelijke situatie in 1975, moest ik eerst grondig onderzoek doen naar alle afmetingen en details. Door de aanleg van de spoortunnel rond 2007 is er vrijwel niets meer te vinden van de oude situatie. Originele NS-tekeningen en maandenlang ander speurwerk hebben mij echter voldoende info gebracht om dit geheel goed te kunnen nabouwen. Het begint met de spoordijk en sporenbouw, en vervolgens de elektronische componenten om te kunnen rijden en schakelen. De verdere afwerking is voor latere zorg.

Standaard hebben sporen van alle railsystemen een vrij grote hart-afstand. Omdat sporen in het echt vaak dichter bij elkaar liggen, moest ik de meeste wissels voor Abcoude inkorten. Eerst goed opmeten en vervolgens de slijptol erin. Er is dan wel wat extra aansluitwerk, omdat elektrische verbindingen in de wissels hierdoor ook doorgehaald moesten worden.

Voor de beeldvorming hier ook een bovenaanzicht van het resultaat ten opzichte van de NS-tekening.

.Station Abcoude

Tijdens de demonstratie van komende zaterdag 17 september zijn alle sporen van Abcoude, inclusief benodigde wisselaansturingen en bezetmelders, technisch klaar en in gebruik. Er rijden dan zes treinen op de nu ruim dertig meter lange paradebaan Heerhugowaard - Abcoude. In het Duitse gedeelte zijn dan vijfentwintig treinen volautomatisch in bedrijf. Kortom: Veel bedrijvigheid te zien.

Veel rangeeractiviteiten in Huiderstadt.

Vanwege de vele rangeertaken die er te doen zijn in Huiderstadt, is er een tweede rangeerloc in gebruik genomen. Samen verzorgen zij volautomatisch het verplaatsen van wagens tussen het postperron, rangeerstation, laad- en losweg en werkplaats, inclusief aan- en afkoppelen. Tot zaterdag! :)


Juli 2022

Ook in juli was het verder speuren naar de oorzaak van de technische storingen met de treinbesturing. In goed overleg met de softwareontwikkelaar (iTrain) ben ik alle mogelijke oorzaken aan het uitsluiten en testen. Het is waarschijnlijk een combinatie van factoren (hardware, software en andere aspekten), die zich wellicht alleen hier voordoen vanwege de grootte en complexiteit van mijn baan. Dat maakt het extra lastig in dit geval. Maar het gaat goed komen. In augustus is geen demo van Huiderstad, dus de volgende is op zaterdag 17 september :)


Juni 2022

Huiderstadt

In juni heb ik de vervanging van oude spoelaandrijvingen van wissels door servo's afgerond. De wisselstraat aan de noordzijde van Huiderstadt Hbf (de kant van het locdepot) was het laatste gedeelte met oude aandrijvingen, die tijdens de demo van mei nog zelfs voor wat problemen zorgde. Gelukkig konden alle treinen toen wel blijven rijden, omdat wissels van alternatieve routes nog wel goed werkten.

Deze maand heb ik ook veel tijd besteed aan het oplossen van een hardnekkige storing. Soms gaan treinen ineens stil staan zonder duidelijke reden tot nog toe. Om dingen uit te sluiten heb ik alle bedrading nagelopen en diverse communicatieverbindingen verbeterd. Of het een software- of hardwarematige oorzaak heeft is mij tot op heden niet duidelijk. Misschien wel een combinatie van die twee, en dan is het extra lastig. Maar het gaat goedkomen :) Tijdens de vorige demo deed zich dit ook al voor, maar velen zullen het waarschijnlijk niet hebben opgemerkt. Vooral voor mij is het even vervelend. Wordt vervolgd.


Mei 2022

Köf bij wagenwerkplaatsIn mei heb ik voor de variatie vooral aan de onderzijde van de baan gewerkt: Zo'n 30 nieuwe servo's en bijbehorende decoders gemonteerd voor wissels in het Hauptbahnhof. Een deel van de wissels was nog voorzien van oude magneetspoel-aandrijvingen, die sinds het aanbrengen van railballast vaker voor problemen zorgden dan daarvoor. Een aantal problematische aandrijvingen had ik al eerder vervangen maar dit nu dus rigoreus en systematisch aangepakt. Ook waren diverse wissels en sporen nog niet eerder aangesloten met aandrijvingen en terugmelders, die dat nu wel zijn. Zo zijn nu de postsporen naast het hoofdgebouw volledig in werking, alsmede alle sporen van de laad- en losplaats en wagenwerkplaats. Met de nieuwe rangeerlocs van Roco (H0), die door de digitaal bedienbare koppelingen en grote stroombuffer uitstekend geschikt zijn om hier te werken, wordt vanaf de komende demo uitgebreid en automatisch gerangeerd. Hier het overzicht van deze serie rangeerlocs met geluid en in diverse uitvoeringen (ook AC): Roco-rangeerlocs. In een cyclus van ruim anderhalf uur brengt en haalt deze loc wagens van en naar de postsporen, de wagenwerkplaats, de laad- en losweg, het opstelterrein en rangeerterrein. Zo is er extra veel te beleven!

Köf bij postperron

.

.

.

.

.

.

.

 

Van Artitec zijn de langverwachte hondekoptreinstellen in Intercity-uitvoering uitgebracht (IC-hondekoppen). Dit is echt jeugdsentiment dus deze heb ik direct ingeregeld in de software. Deze rijdt nu gekoppeld met een andere vierdelige hondekop tussen schaduwstation Schagen en Abcoude. In werkelijkheid kwamen dergelijke combinaties veelvuldig voor. Ook de al lang in mijn collectie aanwezige rode "Plan U" is nu in dienst tussen schaduwstation Obdam en Abcoude. Aanstaande zaterdag (11 juni) tussen 9:30 en 17:00 is iedereen weer van harte welkom om dit in volle actie te bewonderen. Zo'n dertig treinen en trams zijn weer volautomatisch in werking :)

Hondekop 8-delig

.

.


April 2022

 

Huiderstadt Hafen

Deze maand ben ik vooral bezig geweest met de bouw van de constructie voor "Abcoude anno 1975" en de verdere ontwikkeling van het havengebied van Huiderstad. Vooral het aanpassen en uitbreiden van de stalen onderconstructie was tijdrovend, maar een goede basis is nodig voor een mooi resultaat. Het deel van Abcoude komt op de onderbaan ter hoogte van Huiderstad-haven van de bovenbaan. Voor de constructieve aanpassingen en uitbreidingen moest ik daarom rekening houden met mijn plannen en wensen voor beide nivo's. Verder uitgangspunt was zo min mogelijk aanpassen aan de bestaande sporen in het havengebied, wat ik al had ontworpen in de oude winkel met de ruimtelijke beperkingen van daar. 

Uitbreiding constructie Huiderstadt Hafen

Omdat voor de huidige situatie de ter hoogte van de haven aftakkende spoorlijn richting het Nederlandse deel wat onlogisch was, heb ik dit omlaaggaande spoor aangepast naar een omhooggaand spoor, dat met een nieuw gebouwde brug van Vollmer (Vollmer-42546) over twee havensporen geleid wordt. De boog in de spoorlijn naar Nederland wordt hiermee een vloeiende lijn met een radius van een nette 300 cm. Deze lijn gaat over een tijdje via een nog te bouwen groot grensstation "Maasburg" aansluiten op het Nederlandse gedeelte van de onderbaan. De havensporen en industrieën ga ik de komende tijd verder uitbreiden en definitief maken. 

..Abcoude in ruwbouw

Omdat ik de onderconstructie van het toekomstige deel Abcoude klaar heb, kon ik de verleiding niet weerstaan alvast een deel van de Abcoudense sporen profisorisch neer te leggen. Tijdens de komende demonstratie van 14 mei kan ik hierdoor al een echte treindienst tussen Abcoude en Heerhugowaard uitvoeren. Dit traject is nu twintig meter lang, waarop vier oer-Nederlandse treinen volautomatisch pendelen. Tot zaterdag! :)


Maart 2022

De demonstratie van Huiderstad op 12 maart was een groot succes. De hele dag reden twintig treinen en vier trams vrijwel probleemloos volgens plan en de belangstelling was hartverwarmend. Voor mij een extra stimulans een tandje bij te zetten en mijn geplande baanstukken naar Nederlands voorbeeld naar voren te schuiven. Het Nederlandse deel omvat onder meer Heerhugowaard, Obdam, Den Helder en Abcoude. Deze stations en sporen zal ik vrijwel exact op schaal nabouwen volgens de situatie van vroeger. Via het toekomstige fictieve grensstation "Maasburg" zal er een doorgaande spoorverbinding ontstaan tussen Huiderstadt en deze stations. Omdat het bouwen van die grenslijn en Maasburg een grote klus zal worden en de lijn Abcoude - Heerhugowaard slechts aan de bestaande constructie onder Huiderstad komt, is Abcoude - Heerhugowaard veel sneller te realiseren. Voor deze optie heb ik daarom nu gekozen, zodat mijn gespaarde Nederlandse materieel binnenkort eindelijk in dienst kan komen. De andere Nederlandse delen volgen de periode daarna. 

Heerhugowaard

Heerhugowaard

Op 14 maart ben ik begonnen met het uitwerken van het plan. Als eerste ga ik Heerhugowaard bouwen naar de situatie van 1985. Ik wil ook tijdperk 3 kunnen nabootsen, dus station Heerhugowaard bouw ik met verwisselbare modules om ook de situatie van 1965 exact te kunnen weergeven. Toen was er nog een fraai stationsgebouw, een losspoor en de perrons waren korter. Historische NS-tekeningen (zoals die van hierboven) en vele historische foto's had ik al eerder verzameld, waaronder zelfgemaakte foto's uit mijn jeugd. Met deze informatie en actueel veldwerk moet het goed gaan lukken. 

Heerhugowaard ga ik nabouwen van de noordelijk gelegen spoorsplitsing (Obdam / Schagen) tot en met de zuidelijk gelegen hefbrug over de ringvaart, inclusief de aftakking van de lijn naar Broek op Langedijk. Zelfs met mijn ruimte moet ik consessies doen aan de lengteverhoudingen, maar met de twintig strekkende meters die ik hiervoor gebruik, zal dat niet erg opvallen. De lengtes in het stationsgebied zijn vrijwel exact op schaal, dus treinen tot negen "bakken" passen gewoon langs de perrons. Op de resterende vijftien strekkende meters in het verlengde van Heerhugowaard komt Abcoude volgens de situatie van 1975. En waarom Abcoude? Omdat dat een klein maar interessant sporenplan heeft, het mooi midden tussen het Limburgse Maasburg en Heerhugowaard in ligt, en het ook langs een rechte, dubbelsporige geëlektrificeerde spoorlijn ligt met historischerwijs grotendeels dezelfde materieelsoorten als Heerhugowaard.

.

Heerhugowaard in aanbouw

.

.

.

.

.

Op 23 maart had ik de onderbouw van Heerhugowaard gereed en de spoordijken volgens de juiste breedte en hoogte erop vastgemaakt. Gewoon een kwestie van 12mm spaanplaat met wat balkjes eronder en lijm en schroeven ertussen, maar uiteraard wel op de millimeter nauwkeurig. Met het lijmen van kurkstroken onder de rails ben ik ook al begonnen, dus het op maat maken en vastlijmen van rails gaat niet lang meer duren. Het zou leuk zijn als er met de demo van 16 april al een hondekopje heen en weer pendelt in Heerhugowaard :)

Wordt vervolgd!

.

UPDATE: Het is toch gelukt om de sporen en aanverwante techniek van Heerhugowaard op tijd af te krijgen! Naast de twintig treinen en vier trams in Huiderstad rijden zaterdag 16 april ook vier treinen volautomatisch over het nu twintig meter lange deel "Heerhugowaard".

De verdere afwerking staat uiteraard voor de komende maanden gepland, maar voor nu is het toch alvast een leuke uitbreiding :)

.

.

.

.

.

.

.

.


Januari en februari 2022

Huiderstadt RangierbahnhofDe eerste twee maanden van 2022 heb ik verder gewerkt aan het rangeerstation en opstelstation voor reizigersmaterieel. Alle zes sporen en wissels van het opstelterrein (links op de hiernaast staande foto) zijn aangesloten en compleet in werking. Van het rangeerstation waarvan op deze foto alleen de noordelijke wisselstraat te zien is, zijn intussen de vier aankomst / vertreksporen en vier opstelsporen met bijbehorende wissels dienstvaardig. Ook vrijwel alle seinen (Viessmann) staan op de juiste plaats en tonen computergestuurd de juiste standen. 

Dit deel heb ik in februari voorzien van railballast, zodat het eindelijk ergens op gaat lijken en mooi aansluit bij het hoofdstation. De techniek van ballast lijmen heb ik eerder beschreven; U vindt dat in het deel van december 2018: Ontwikkelingen 2018. Rond het seinhuis heb ik ook wat kabelgoot-imitaties gemaakt met kleine steentjes die we in de winkel ook te koop hebben. Dit geheel ook meteen afgewerkt met wat groen-strooisel en hekwerk van Faller. 

De aanleg en afbouw van de rest van het rangeerstation staat in de planning voor de komende maanden. Op onderstaande foto is de spoorindeling al redelijk goed zichtbaar.

Op 12 maart ga ik voor het eerst sinds twee jaar Huiderstad weer demonstreren aan het publiek, en wel de hele dag! (9:30-17:00). Zoals u weet, werd dat van overheidswege moeilijk gemaakt, maar zolang er geen restricties zijn, ga ik weer elke maand de ontwikkelingen aan iedereen laten zien. Net als voorheen, meestal de tweede zaterdag van de maand. De volgende datum maak ik enkele weken van tevoren bekend via onze nieuwsbrief en agenda. Net als voorheen rijden er zo'n 15 treinen en vier trams volledig computergestuurd, met geluiden en met realistische snelheden!

Huiderstadt Rangierbahnhof

.


.