DE GROOTSTE IN MODELTREINEN

Huiderstad tijdreis 1970 - 1994

>> pagina in opbouw<<

Op deze pagina neemt Ernst Huider u mee op een reis door de tijd op zijn modelbaan Huiderstad. Tijdens onze maandelijkse open dagen is Huiderstad voor iedereen gratis te bewonderen op de bovenverdieping van onze winkel. Gedurende zo'n open dag varieert het tijdsbeeld van zowel het Duitse als Nederlandse deel tussen 1970 en 1994, onderverdeeld in vijf perioden van elk anderhalf uur:

09:30 - 11:00 > periode 1970-1974

11:00 - 12:30 > periode 1975-1979

12:30 - 14:00 > periode 1980-1984

14:00 - 15:30 > periode 1985-1989

15:30 - 17:00 > periode 1990-1994

Zowel in Duitsland als Nederland waren de veranderingen van materieelsoorten en kleurstellingen erg groot tussen 1970 en 1994, wat door het wisselen van materieel gedurende zo'n "dagvoorstelling" resulteert in een zeer realistische weergave van die boeiende en veelzijdige spoorwegperiode. Hieronder volgt een beschrijving van elk van deze vijf perioden, gerelateerd aan de werkelijke historie. Eerst betreffende het grote Duitse baandeel Huiderstadt en daarna het Nederlandse deel op het lagere nivo.


Duitsland periode 1970 - 1974

Rond Huiderstadt Hauptbahnhof hangt een geur van brandend steenkool en olie. Rook en stoom stijgt op vanuit alle hoeken van het stationsgebied, zover je kunt zien. Het is een komen en gaan van personen- en goederentreinen, waarbij een groot deel nog steeds gereden wordt met stoomtractie. Zo'n twintig verschillende typen stoomlocs zijn nog in dienst bij de Bundesbahn, waaronder de bekende bouwseries 001, 011, 012 voor sneltreinen, 003, 023, 065 voor personentreinen en 042, 043, 044, 050-053 voor goederen. Zelfs oudgedienden uit de series 038, 055 en 078 worden nog dagelijks ingezet vanuit het stoomlocdepot van Huiderstadt. Vanuit andere steden, waar stoomlocs wel al uitgerangeerd zijn, worden doorgaande sneltreinen getrokken door diesellocs uit de serie 220, personen- en goederentreinen door de series 211, 215-218 en rangeerdiensten door de series 260, 333. Electrische tractie is in Huiderstadt nog niet aan de orde, maar dat zal niet lang meer duren omdat de aanleg van bovenleiding intussen in volle gang is, net als in vele andere delen van Duitsland. 

Vrijwel alle diesellocs zijn purperrood van kleur, wat de standaardkleur voor diesellocs is. Intercity-materieel en TEE-treinstellen dragen de fraaie kleurcombinatie purperrood / beige. Rijtuigen van vooroorlogse bouwseriers zijn nog onontbeerlijk, evenals de bekende 3- en 4-assige "Umbauwagen". Deze rijtuigsoorten zijn uitsluitend groen van kleur. Ze worden afgewisseld met de relatief nieuwe "Zilverlingen" en moderne sneltreinrijtuigen in de kleuren groen of blauw. Enkele tientallen  sneltreinrijtuigen worden voorzien van een experimentele kleurstelling, de zogenaamde "Popfarben". Ze zorgen voor opvallende afwisseling met kleuren als oranje, kobaltblauw en lichtgrijs. Het goederenmaterieel in heel Europa is overwegend bruin van kleur, zodat vuil en roest minder opvalt. Ketel- en particuliere wagens zijn meestal wel afwijkend van kleur. Kortom; Deze periode heeft qua materieel en kleurstelling veel gelijkenis met de jaren '60, wat nog een duidelijk klassieke sfeer oproept.

Periode 1970-1974Periode 1970-1974


Duitsland periode 1975 - 1979

Stoomlocomotieven worden nu vrijwel alleen nog ingezet voor goederendiensten. Daarom zijn vrijwel alle stoomlocseries voor personenverkeer "uitgerangeerd". In het station en locdepot van Huiderstadt zijn alleen nog goederenstoomlocs van de overgebleven series 042, 043, 044, 050-053 rijdend aan te treffen. Belangrijke oorzaak van de "ontstoming" is de steeds verder oprukkende elektrificatie van hoofdspoorbanen in heel Duitsland, en de daardoor toegenomen inzet van elektrisch materieel. Ook Huiderstadt ontkomt niet aan die ontwikkelingen, temeer de elektrificatie van de hoofdspoorlijn ook hier nu is voltooid. Op de doorgaande spoorlijn in Huiderstadt worden snel- en stoptreinen nu met elektrische locs gereden uit series als 103, 110, 140 en 141. Goederentreinen met 140, 150 en 151. Ook vooroorlogse e-locs zijn nog actief, zoals de series 118, 144 en 194. Op zijlijnen wordt vanuit Huiderstad met dieselmaterieel gereden, waaronder welbekende railbussen en de gloednieuwe treinstellen van de serie 614/914. 

De Deutsche Bundesbahn heeft gekozen voor een moderne huisstijl voor locs en rijtuigen: De kleurcombinatie oceaanblauw met beige. Alleen locs en rijtuigen die binnen enkele jaren uit dienst gaan, komen voor zo'n schilderbeurt niet meer in aanmerking zoals stoomlocs en vooroorlogse rijtuigen. Intercitymaterieel blijft zoals voorheen voorzien van de bekende TEE-kleurstelling purperrood met beige. Omdat de daadwerkelijke voltooiing van de nieuwe kleurstelling vele jaren zal duren, ziet het materieel er in deze tijd bont uit. Locs en rijtuigen in oude kleurstellingen overheersen nog duidelijk en het contrast tussen modern of omgeschilderd materieel en oude (stoom)locs is bijzonder groot.

Periode 1975-1979Periode 1975-1979


Duitsland periode 1980 - 1984

De laatste stoomlocs zijn verdwenen en alle goederendiensten worden nu ook uitgevoerd door diesel- en e-locs. Het locdepot van Huiderstadt wordt nu volledig ingenomen door diesellocs, die hier onderhoud krijgen of wachten op een volgende dienst. Vooroorlogse e-locs en rijtuigen worden nu erg schaars en de uitrol van de kleurstelling oceaanblauw / beige wordt steeds zichtbaarder in het materieelpark. Ongeveer de helft van locs en rijtuigen is nu in deze moderne kleurstelling aan te treffen. 

Periode 1980-1984

 Periode 1980-1984


Duitsland periode 1985 - 1989

Terwijl invoering van de kleurstelling oceaanblauw / beige is nog niet geheel is voltooid, introduceert de Deutsche Bundesbahn (DB) wederom een nieuwe huisstijl. Locs worden voortaan oriëntrood, IC-rijtuigen rood met lichtgrijs, interregiorijtuigen blauw met lichtgrijs en regiotreinen mintgroen met lichtgrijs. Alleen S-bahn-treinen blijven oranje met lichtgrijs. De nieuwste sneltreinlocs van de serie 120 krijgen direct deze nieuwe kleur en met het omschilderen van bestaande locs, rijtuigen en treinstellen wordt direct begonnen. Uiterst bonte treinsamenstellingen van maarliefst drie verschillende huisstijlen zijn nu heel gewoon.

Vooroorlogse e-locs en rijtuigen zijn nu volledig verdwenen en de "Umbau"-rijtuigen erg zeldzaam geworden. E-locs in de kleur groen of blauw en diesellocs in purperrood (kleurschema van de jaren '50) zijn nog regelmatig te zien, maar groene of blauwe rijtuigen worden wel heel schaars. Die krijgen namelijk met voorrang het nieuwste kleurenschema aangemeten tijdens een revisiebeurt. Goederenwagens zijn de afgelopen tijd niet van huisstijl veranderd, maar met de instroom van modern goederenmaterieel zoals containerdraagwagens, grootvolumewagens en vierassige open wagens, verandert de aanblik hiervan weldegelijk. 
Periode 1985-1989Periode 1985-1989


Duitsland periode 1990 - 1994

De invoering van het nieuwe kleurenschema krijgt nu duidelijk vorm, hoewel van de voorgaande kleurstellingen ook nog flink wat locs en rijtuigen aan te treffen zijn. Nieuwe dubbeldekkers en ICE-treinstellen zijn nu ook in dienst en het contrast met de klassieke seintechniek in Huiderstadt Hauptbahnhof lijkt daarmee groot. Toch wordt deze oude seintechniek in heel Duitsland nog op veel plaatsen gebruikt. Huiderstadt is een middelgrote stad in het Ruhrgebied, dat net te klein is om een officiële halteplaats voor de ICE te zijn. Deze rijdt daarom met gepaste snelheid Huiderstadt Hbf voorbij. Nieuwe (mintgroene) dieseltreinstellen van de serie 628/928 verdringen de vertrouwde railbussen, wat ook voor diensten op zijlijnen een duidelijk moderner beeld oplevert. 

Het locdepot van Huiderstad wordt nog steeds gebruikt voor onderhoud en stalling van diesellocs. De specifieke voorzieningen voor stoomlocs (bekolingsinstallatie en waterkranen) zijn intussen echter wel verdwenen. De zandinstallatie voor meer grip van wielen is ook nodig voor diesellocs, dus nog wel aanwezig. 

Periode 1990-1994Periode 1990-1994


Nederland periode 1970 - 1974 (verschijnt in mei)

Nederland periode 1975 - 1979 (verschijnt in mei)

 

Nederland periode 1980 - 1984 (verschijnt in mei)

Nederland periode 1985 - 1989 (verschijnt in mei)

Nederland periode 1990 - 1994 (verschijnt in mei)